Încă din luna martie, de când am adus la cunoştinţa elevilor programul pentru săptămâna „Şcoala Altfel”, aceştia s-au arătat interesaţi de activităţile propuse şi chiar au venit cu noi şi îndrăzneţe iniţiative. „Şcoala Altfel” a reprezentat oportunitatea „reinventării” partenerilor implicaţi în actul educaţional, moment în care toţi factorii decidenţi iau contact: elevi, profesori, părinţi, parteneri de proiecte educative. Elevii au avut posibilitatea să-şi dezvolte noi abilităţi, prin stabilirea de conexiuni între teorie şi practică, prin redescoperirea valorilor, experimentare şi reflecţie. ”Şcoala Altfel” a oferit elevilor posibilitatea de a participa la activităţi pliate direct pe nevoile şi interesele lor, la activităţi non-formale.
Săptămâna „Şcoala Altfel” a reprezentat o experienţă nouă şi pentru mine, ca profesor, dar şi pentru elevi. Deşi aveam experienţa proiectelor extracurriculare, o săptămâna de activităţi desfăşurate în afara orelor de curs, cu proiecte şi evenimente specifice disciplinei geografie, a fost o provocare şi o noutate.
Activităţile pe care le-am realizat împreuna cu elevii Colegiului Tehnic Traian din Bucureşti au fost dintre cele mai diverse. Sesiunea de comunicări „Ziua Pământului” a cuprins prezentări de proiecte, în care elevii au sintetizat activităţile extraşcolare prin care ei înşişi au adus un omagiu planetei Pământ, prezentări de referate, vizionări de filme despre dezastre naturale şi antropice, expoziţie de picturi pe teme ecologice şi obiecte realizate din materiale reciclabile. Pentru a completa activităţile dedicate Zilei Pământului, am întreprins şi o vizită la Agenţia Pentru Protecţia Mediului Ilfov, unde, prin amabilitatea doamnei Dorojan Gabriela şi a domnului Ciuia Gabriel, am descoperit latura practică a disciplinei geografie, conştientizând cât de important este, pentru viaţa noastră şi a generaţiilor viitoare, să păstrăm un mediu curat. Elevii din clasa a IX-a B a Colegiului Tehnic Traian au venit cu iniţiativa de a realiza activităţi de ecologizare în parcul din curtea şcolii, dar şi în Parcul Tei din sectorul 2 al capitalei. Am salutat ideea lor şi, cu toţii, ne-am adus aportul la îmbunătăţirea calităţii mediului în care trăim.
Din sondajele realizate în rândul elevilor, am tras concluzia că şcoala şi studiul trebuie să aibă prioritate în faţa tentaţiilor vârstei adolescentine, că educaţia non-formală nu este o latură de neglijat a educaţiei, că şcoala poate să fie o plăcere şi nu o obligaţie.
“Şcoala Altfel” este un exerciţiu care se poate transforma într-o tradiţie. Este o oportunitate aşteptată de mulţi, despre care până acum se vorbea dând un exemplu de genul: “aşa e în străinătate”. Acum e… şi la noi. Să-i simţim potenţialul şi să-i acordăm importanţa pe care o merită!
Articol realizat de Prof. Dimitriu Alina