Mesaj important despre Evenimente Responsabile!

Am primit zilele trecute, pe adresa de contact a revistei Greenly, un comunicat care mi-a atras atenţia. Un comunicat de la Asociaţia REPER21.

Despre ce este vorba ? Să vă povestesc un pic !…

În prezent, în România, se desfăşoară foarte multe evenimente - festivaluri, concerte, seminarii, conferinţe, întâlniri sportive etc, ce animează societatea civilă. Aceste evenimente, deşi desfăşurate pe perioade scurte de timp, reuşesc să reunească – spre bucuria organizatorilor dar şi a noastră, a “devoratorilor” de cultură, ştiinţă, sport, sub diverse forme – un număr mare de persoane, într-un spaţiu relativ restrâns. Impactul lor asupra mediului înconjurător şi comunităţilor în care se desfăşoară este de lungă durată! Ei bine, marca „Eveniment responsabil” va muta „reflectoarele” atenţiei noastre spre acele manifestări care nu doar îşi satisfac şi delectează publicul-ţintă ci au şi un impact social, economic şi de mediu POZITIV!

Organizatorii unor evenimente importante au acceptat deja „provocarea” acestei „mărci” şi menţionăm aici Transilvania Fest, Ideo Ideis, ONG Fest, Festivalul de film istoric de la Râşnov, Padina Fest, Laboratorul de educaţie nonformală, PRISPA la Solar Decathlon Energy Europe 2012.

Dar, ca totul să fie limpede, dragii noştri cititori, iată ce presupune un „Eveniment responsabil”:

  • soluţii mai puţin poluante pentru transportul spre locul evenimentului;
  • în meniu, produse locale sau certificate ecologic;
  • dispozitive pentru eficientizarea consumului de energie sau diminuarea consumului de apă;
  • materiale de promovare imprimate pe suporturi reciclate sau eco-etichetate;
  • echipamente pentru colectarea selectivă a deşeurilor;
  • iniţiative pentru promovarea drepturile omului şi valorilor universale;
  • condiţii de munca decente pentru persoanele implicate în organizare;
  • colaborare şi sinergii între organizatori şi comunitatea locală şi…
  • multe alte măsuri de Responsabilitate Socială, în funcţie de specificitatea fiecărui eveniment!

Pentru obţinerea mărcii “Eveniment responsabil”, organizatorii trebuie să respecte un „caiet de sarcini”, bazat pe grila de indicatori de Responsabilitate Socială, dezvoltată de Societal. Acest „caiet de sarcini” este un instrument de management care permite îmbunătăţirea performanţei oricărui proiect în patru domenii: social, mediu, economic, guvernanţă. Indicatorii Societal au fost elaboraţi pornind de la standardul de responsabilitate socială ISO 26000 şi standardul pentru raportarea dezvoltării durabile Global Reporting Initiative. Aceste referinţe au fost completate cu standarde specifice managementului responsabil de eveniment, precum ISO 20121 si BS 8901.

Ajunşi în acest punct, vă veţi întreba, dragi prieteni Greenly, ce este Societal? Am vrut şi noi să aflăm mai multe şi cea mai adecvată explicaţie am găsit-o într-un interviu acordat de Cristina Bobârnac, vicepreşedinte al Asociaţiei REPER21, pentru site-ul de ştiri www.presaonline.com, în 2011:

“Societal.ro este o platformă interactivă, colaborativă, adresată ONG-urilor. Va avea funcţionalităţi de reţea socială, adică eu, ca şi ONG, voi intra pe comunitatea online Societal, îmi voi face un cont, voi avea o imagine, voi avea o descriere a organizaţiei mele şi voi avea acces la articole şi informaţii care ar putea să contribuie la dinamica societăţii civile – pe de-o parte de informare, de promovare a propriilor mele activităţi, dar şi ca sursă de educare. Ce vreau să spun prin asta? Societal.ro va fi o bibliotecă vie, dinamică. Eu, ca şi ONG, am o anumită competenţă specifică, pentru că asta este tendinţa, toţi să ne specializam într-un anumit domeniu; am dezvoltat de-a lungul anilor o serie întreaga de resurse documentare, le fac publice, pentru că până la urmă grupul meu ţintă sunt cetăţenii români, publicul larg şi le pun la dispoziţia altor ONG-uri pentru un schimb reciproc de cunoştinţe şi de documente.“  

Dar…cum va fi facilitat schimbul de cunoaştere între ONG-uri?
“În primul rând, comunitatea online va avea diferite niveluri de importanţă. ONG-urile care vor fi proactive şi care vor avea ceva de spus vor fi partenere cu noi şi vor avea un statut preferenţial, în sensul că ele vor injecta informaţie în site, transversal, în toate rubricile sale. Un alt instrument important este un sistem de schimb reciproc de cunoştinţe; vom lansa un soft online de anunţuri, prin care ONG-urile îşi vor arăta disponibilitatea de a oferi un curs, cu beneficiul de a primi un altul în schimb. Deci, este un schimb de cursuri între pari şi sperăm noi să fie o metoda de succes, utilizată şi agreată de membrii societăţii civile. Ea are un skepsis şi anume că singura moneda de schimb este timpul, în nici un caz banii, cursurile acestea nu vor costa nimic pana la urma.”

Ce spuneţi acum, dragi prieteni-cititori? Vă place ideea? Mie mi-a plăcut foarte mult!

Sa vedem acum cine este Asociaţia REPER21, cea care a lansat Societal.ro dar şi marca „Eveniment responsabil”.

REPER21 este un acronim pentru „Reţeaua Europeană pentru Promovarea unei Economii Responsabile”. Prin parteneriat şi lucrul în comun cu o paletă largă de organizaţii (ONG-uri, instituţii publice, IMM-uri, corporaţii, sindicate, patronate), REPER21 concepe, experimentează şi difuzează la nivel naţional şi european noi forme de producţie şi consum, alternative la „mainstream-ul” capitalismului actual şi compatibile cu principiile dezvoltării durabile.

Promovează dezvoltarea durabilă în rândul actorilor organizaţionali (firme, ONG-uri, instituţii) prin instrumente concrete, recunoscute la nivel european şi internaţional: standarde de responsabilitate socială (ISO 26000), etichete ecologice (Floarea europeană), etichete sociale (Fairtrade), standarde pentru reporting (Global Reporting Initiative) etc. Pentru promovarea valorilor şi comportamentelor durabile în rândul persoanelor (cetăţeni, consumatori), utilizează în primul rând metode creative şi participative (happening-uri, materiale pedagogice ludice, expoziţii de fotografie, video-uri, instalaţii în spaţiul public, metode de educaţie non-formală).

În acelaşi interviu menţionat mai înainte, am găsit o descriere a REPER21, frumoasă şi directă, prezentată de vicepreşedinta asociaţiei, Cristina Bobârnac.

“REPER21 promovează dezvoltarea durabilă pe doua niveluri: la nivel de organizaţii şi aici fac referire la firme, organizaţii non-guvernamentale, chiar şi sindicate, patronate şi s-ar traduce în Responsabilitate Sociala Corporatista (RSC), dar şi la nivel de individ şi mă refer aici la consumul durabil – cum ne putem îmbunătăţi comportamentul din viaţa cotidiană astfel încât să avem un impact cât mai redus asupra mediului, să fim cât mai responsabili, echitabili social. Până în prezent, am organizat o serie întreagă de campanii în spaţiul public, prin care am educat, sensibilizat, format cetăţenii români, pe de-o parte privind principalele probleme de mediu, mize care se discută şi sunt, ca să spun aşa, “în voga” la nivel European, dar nu numai, am încercat să găsim şi soluţii pentru acestea şi în acest sens am organizat o altă serie de campanii pe dezvoltare durabilă. Focusul nostru a fost pe identificarea unor soluţii concrete. Într-unele din campaniile noastre am răspuns la întrebările “Ce eco-mâncăm? Cum ne eco-îmbrăcăm? Cum ne eco-petrecem vacanţele?” deci am marketizat puţin brandul de ECO, astfel încât cetăţenii sa interiorizeze cât mai bine mesajul şi să simtă cât mai aproape de ei această dinamică, să nu li se pară ceva fabulos, ceva fantastic în care ei nu se regăsesc.”  

Aş mai vrea să menţionez că Societal este un proiect cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 şi…în final, să vă anunţ că în perioada 19-23 septembrie, REPER21 organizează la Miercurea Ciuc un atelier dedicat mărcii „Eveniment responsabil”, în cadrul Universităţii Societal, la care ONG-urile pot participa cu proiectele lor. Mai multe detalii găsiţi aici.

Ştiu, sunt foarte multe informaţii într-un singur articol…dar ele sunt importante şi, în acelaşi timp, interconectate! Marca „Eveniment responsabil” – platforma „Societal.ro” – Asociaţia REPER21.

V-aţi gândit vreodată, dragii mei, dacă evenimentul la care tocmai participaţi (un seminar sau o întrecere sportivă, un concert rock sau un festival de film) sau, de ce nu, pe care chiar voi îl organizaţi este…UNUL RESPONSABIL? Pentru MEDIU, pentru OM, pentru întreaga COMUNITATE participantă şi implicată?

Tocmai de aceea am prezentat aceste informaţii şi, cu această ocazie, mulţumesc drei Oana MARIN, de la Asociaţia REPER21, care mi-a transmis comunicatul. Mi-am permis să-l „explic”, completez şi să-l prezint într-o formă cât mai accesibilă dragului nostru public-prieten-cititor!

Dacă ar fi după mine, toate evenimentele ar trebui să respecte condiţiile pentru a putea purta cu mândrie marca „Eveniment responsabil”! Iar noi, consumatorii de evenimente, ar trebui să avem curajul şi discernământul de a alege să participăm doar la acele manifestări (culturale, ştiinţifice, sportive) care respectă mediul, care ne respectă, la urma urmei, pe noi, OAMENII!!

Surse informaţii:

  1. Comunicat REPER21
  2. http://www.societal.ro/ro/
  3. http://www.presaonline.com/stiri/de-la-cititori/asociatia-reper21-este-1300432.html

Surse imagini:

http://www.societal.ro/ro/

http://www.presaonline.com/stiri/de-la-cititori/asociatia-reper21-este-1300432.html

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2024 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress