Povestea mea si a semintelor de Chia

Mici si delicate, semintele de chia m-au cucerit de la prima degustare. Le-am primit de la o prietena draga care intra in contact cu multe produse bio si le-am consumat cu incredere la indemnul ei. Pana in acel moment nu auzisem de seminte de Chia si nu stiam nimic despre ele.

Dar oare ce sa fie?

Chia seed este o samanta comestibila care creste in mod abundent in sudul Mexicului, facand parte din familia mentei. Chia facea parte din dieta de supravietuire a aztecilor, dar mai ales in diferite ritualuri ale acestora. Este foarte bogata in acizi grasi omega 3, mult mai mult decat semintele de in. Un alt avantaj pe care-l are fata de semintele de in este acela ca sunt atat de bogate in antioxidanti incat semintele nu se deterioreaza si pot fi pastrate pentru perioade mai lungi de timp fara a deveni rancede.

In timp ce imi povestea cate ceva despre aceste seminte miraculoase, in mintea mea a incoltit intrebarea: dar oare ce gust au?

Nu au nici o aroma ci capata gustul pe care il doriti in functie de celelalte ingrediente ale produsului in care-l incorporati. In stare cruda, eu am senzatia ca aduce cu gustul de alune. Puteti sa le adaugati in orice: iaurt, budinci, limonade, oua, salate, paine, preparate pentru copii. Daca doriti, puteti sa le consumati crude pentru ca nu au un gust rau. Se gasesc mai mult sub forma ecologica, datorita faptului ca insectelor nu le plac semintele de chia (ce bine!) si atunci nu sunt stropite cu pesticide.

Proprietatile semintelor de chia sunt nenumarate. Ofera un procent ridicat de fibra (25 gr chia va ofera cca 7 gr fibre), precum si calciu, fosfor, magneziu, mangan, fier, zinc. Chia contine mai multe proteine decât cerealele. Comparati continutul de 19-23% al semintelor de chia cu cel al graului (14%), porumbului (14%), orezului (8,5%), ovazului (15,3%) si orzului (9,2%).

Semintele chia au de 30 ori mai multi antioxidanti decat afinele, de 6 ori mai mult calciu decat laptele integral, de 3 ori mai mult fier decat spanacul, de 15 ori mai mult magneziu decat in broccoli, de 8 ori mai mult omega 3 decat somonul, cu 50% mai mult acid folic decat sparanghelul, cu 25% mai multe fibre decat inul.

Beneficiile consumului de chia ? Daca o sa puneti o lingurita de seminte de chia intr-un pahar cu 30 ml apa, veti obtine un gel. Cercetatorii afirma ca aceasta reactie are loc si in stomac, incetinind procesul prin care enzimele digestive descompun carbohidratii in zahar. Chia absoarbe de 9 ori greutatea ei in apa, asa ca se recomanda o proportie de 1:9 (o parte chia, 9 parti apa).

Sunt foarte bune pentru diabetici, atat prin indicele glicemic mic, cat si prin faptul ca imprima o digestie lenta.

Semintele de chia sunt bune si pentru cei care fac sport. Inainte de antrenament sau competitie sportiva in care aveti nevoie sa fiti hidratat, beti seminte de chia inmuiate in apa pentru ca hidrateaza bine organismal. Semintele de chia sunt folosite de atleti pentru rezistenta si hidratarea pe care le-o ofera, inhiba apetitul, ajutand astfel la scaderea in greutate, scade nivelul colesterolului rau.

Asadar, ai 5 motive pentru a manca CHIA:

  • sunt nutritive (= principala sursa naturala de acizi grasi Omega-3 + sunt pline de antioxidanti, calciu, proteine, fibre, vitamine si minerale)
  • sunt energizante (1 lingura de seminte sustinea un razboinic aztec o zi intreaga)
  • scad „poftele” (absorb multa apa + multe fibre solubile => carbohidrati naturali, nerafinati => glicemie echilibrata)
  • sunt usor digerabile (=> 7gr. fibre per portie)
  • sunt versatile (amesteca-le cu orice doresti + te vor tine ani de zile!!)

PS: le recomand cu draga inima celor care tin cu adevarat la digestia lor. Si sa va spun un mic secret: nepotica mea de 5 ani le adora. Le cere in cerealele Choco piu “pe care le mananca si Pati “. Eu nu pot decat sa ma bucur! 

Articol realizat de Elena Valentina Saulescu, Shop Manager, Napati.ro 

Surse informatii si foto:

http://www.danutritie.ro/seminte-chia/

http://www.crudsisanatos.ro/joomla/dosarele-mele-crude/crudivor/superalimente/seminte-de-chia

http://www.drweil.com/drw/u/QAA365093/Chia-for-Health.html

http://www.wisegeek.com/what-are-chia-seeds.htm

http://stuftmama.com/2011/12/28/chiarific/

http://www.yumuniverse.com/topics/resources/nutrition-information/

Despre autor
Acest user este dedicat tuturor colaboratorilor Greenly! Studenti, masteranzi, doctoranzi sau pur si simplu oameni din intreaga tara, din intreaga lume care impart aceeasi pasiune, ecologia. Si isi doresc sa-si imparteasca ideile prin intermediul revistei Greenly. Le multumim din toata inima!
8 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. trebuie incercate

  2. Vreau sa le incerc ,dupa descriere sunt foarte sanatoase pentru organism.

  3. Interesant articol, multumesc ! O sã le incerc si eu la un moment dat.

    Un link interesant: http://ligiapop.com/2011/05/16/cinci-seminte-si-beneficiile-lor/

  4. Am o întrebare. Spuneti-mi dacă sînt bune pentru ficat mărit, steatoză hepatica gr. III, pietre la fiere

    • Buna seara! Ne cerem scuze pentru raspunsul intarziat! Autoarea articolului ne-a trimis urmatorul mesaj: “Am vazut intrebarea la articolul meu, insa pe probleme medicale, doar un medic poate sa ii dea doamnei sfaturi, in functie de proprietatile si beneficiile semintelor de chia. Nu stiu cum as putea sa o ajut, din pacate raspunsul nu il poate afla decat de la un specialist in medicina umana sau nutritionist.” Va dorim multa sanatate si numai bine!

  5. o sa le incerc si eu

  6. as dori sa stiu daca a incercat cineva sa le puna in pamant. Fiind seminte ar trebui sa germineze. A experimentat cineva ?
    multumesc,
    Aura

  7. Minciuni odinare,omeni buni!…Eu dupa ce le-am folosit 2 saptamani,am avut niste dureri cumplite,crunte de stomac,de mergeam in genunchi de durere prin casa. Fara sa fi vut in prealabil vreodata durere de stomac,sunt o persoana f sanatoasa.Probabil in contact cu mucoasa stomacala s-au lipit de ereti stomacului,fixand-se acolo cu incapatanare,alta explicatie nu am gasit..Pacat,am citit numai lucruri nemaipomenite despre ele pe net,de aia am si zis sa le introduc in meniul zilnic personal,dar…dezamagire totala.Sorry!

2 total pingbacks la acest articol
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2014 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress