Automobilul a schimbat lumea secolului XX, în special în ţările industrializate. Modificările s-au produs atât în ceea ce priveşte modul de deplasare dar şi în privinţa peisajului, prin apariţia căilor de comunicații. În prezent, automobilul a devenit indispensabil şi este un element important al economiilor industriale.
Majoritatea automobilelor funcţionează pe baza unui motor cu combustie interna, care foloseşte drept combustibil benzina sau motorina, dar există şi alte tipuri de combustibili printre care : electricitatea, gazele naturale, energia solară, hidrogenul sau combustibili derivaţi din metanol (alcool din lemn) şi etanol (alcool obţinut din cereale).
Automobilele constituie o sursǎ importantǎ de poluare a aerului.
Cea mai mare pondere de gaze ce polueazǎ aerul provine de la autovehicule, datoritǎ numǎrului foarte mare al acestora. În numai o jumǎtate de secol (1930-1980) de la apariția autoturismelor, numǎrul lor s-a înzecit; astfel, în SUA, o persoană din două deține un autoturism. În Los Angeles, numǎrul lor este de un autoturism pentru fiecare persoanǎ.
Cum majoritatea autoturismelor sunt concentrate în zonele urbane (93 % în SUA), se poate înţelege rolul lor deosebit de important în poluarea oraşelor (tot în SUA s-au evaluat 76,6 x 106 t/an substanţe toxice ce ajung în atmosferǎ). Indiferent de tipul motorului, autovehiculele polueazǎ aerul cu oxizi de carbon şi de azot, hidrocarburi nearse, oxizi de sulf, aldehide, plumb, azbest, funingine etc.
Cea mai importantǎ sursǎ de CO din poluarea generalǎ a atmosferei (60%) este reprezentatǎ de gazele de eşapament. S-a estimat cǎ 80% din cantitatea de CO este produsǎ în primele 2 minute de funcţionare a motorului şi reprezintǎ 11% din totalul gazelor de eşapament.
În mai 2008, în lume existau în jur de 650 de milioane de autoturisme. Pentru anul 2050, estimarea este de 2,9 miliarde autoturisme.
O problemă deosebită o reprezintă numărul crescut, din țara noastră, al mașinilor vechi, uzate, care produc o poluare însemnată.
Parcul auto din România a crescut în anul 2010 cu 1,8%, la peste 5,42 milioane de vehicule, din care 4,3 milioane erau autoturisme, cu 6,4% mai multe față de 2009. Cele mai multe vehicule sunt echipate cu motorizări pe benzină, aproape 60%. În 2009, parcul auto a crescut față de 2008 cu 5%, la peste 5,32 milioane de vehicule.
În București erau înscrise cele mai multe vehicule, respectiv 1,17 milioane, urmat de județul Timiș cu peste 203.000 unități și Cluj cu mai mult de 202.000 unități. La polul opus, cu cele mai putine mașini înscrise, se află Tulcea, cu 40.500 vehicule înscrise.
Pentru a rezolva, parțial, problema poluării s-a încercat scoaterea din folosință a unui număr mare de mașini mai vechi de 10 ani şi astfel s-a realizat programul ”Rabla”.
În următorul articol voi detalia programul ”Rabla”.
Sursa: http://rabla-2010.ro, http://www.ziare.com, www.wikipedia.ro, http://www.4tuning.ro, http://economica.rtv.net, www.ziarul financiar.ro, http://cpnt.ro.
Sursa foto: http://www.rechargenews.com, http://www.personal.psu.edu, http://www.treehugger.com, http://www.you-can-go-green.com, http://www.freewallpaper-s.net.
Articol realizat de Ionela Marin