…sau cateva consideratii despre dependenta de televizor si de jocurile electronice
Sensul oricarei afaceri care vinde produse sau servicii este sa provoace DEPENDENTA consumatorului. O cauza a acesteia o reprezinta alegerea DRUMULUI DE MINIMA REZISTENTA catre un incontestabil succes. De aceea, proprietarii unei afaceri isi “ajuta” posibilii clienti, convingandu-i ca au nevoie de ceea ce ei oferteaza, mai ales prin mijloace media.
“LEGUMIZAREA” OMULUI
Studii foarte bine documentate ale cercetatorului H.C.Lauwe arata ca “manipularea prin publicitate si propaganda provoaca docilitate, inclinatie catre facil, ceea ce face omul apt pentru reactii neprevazute”.
Prin slabirea sau pacalirea ratiunii, prin manipularea imaginatiei si a dorintelor, atat televiziunea cat si publicitatea il lipsesc pe om de libertatea alegerii sau exprimarii, conditionandu-i anumite comportamente consumiste, politice, sociale sau religioase. Un fapt incontestabil este venitul alocat publicitatii, dupa aparitia si raspandirea televiziunii. In 1999, in S.U.A, s-au investit nu mai putin de 40 de miliarde de dolari in publicitatea televizata iar in Brazilia 11 miliarde de dolari.
In timpul petrecut in fata ecranului, cortexul trece in stare alfa, iar partea stanga a creierului, „zona integrativa”, intra in asteptare. Partea dreapta a creierului, care se ocupa cu procesele cognitive – imagini din vise, creativitate, intuitie – continua sa primeasca informatii. Puntea dintre emisfera stanga si emisfera dreapta este intrerupta, deci constientizarea informatiei si punerea ei in valoare sunt eliminate.
„ANIMALIZAREA” OMULUI
Efectele socante ale jocurilor electronice asupra mintii umane nu au precedent. Pe langa cele fizice, care duc la epuizarea jucatorului, oboseala cronica dar si alte probleme ale atrofierii muschilor si deformarea coloanei vertebrale, apar si altele mai grave, cele comportamentale.
Intr-un joc tipic, punctele pe care le castiga jucatorul depind de viteza sa de reactie, gandirea fiind inactiva. Gandirea constienta este un proces lent deci jucatorul este obligat sa reactioneze rapid fara sa gandeasca. Faptul cel mai interesant insa este ca reactiile automate in functie de impulsuri si conditii de mediu sunt definitorii pentru animale si nu pentru fiinte umane mature. Un animal nu se gandeste la actiunile lui, cu atat mai putin la consecinte. Putem afirma, deci, ca jocurile electronice il “animalizeaza” pe jucator.
Gamer-ul invata cum sa execute activitati foarte specializate. Dar ceea ce invata nu poate fi aplicat decat la jocul respectiv, in nici un caz in viata reala. Totusi, in situatii de urgenta, de stres, jucatorul s-ar putea sa reactioneze ca in joc, dar manevrand ceva real drept ceva artificial.
Articol realizat de Ioana-Ruxandra Stavriu
(Studenta in anul II, Facultatea de Geografie, Universitatea din Bucuresti, specializarea Geografia Mediului)
Sursa bibliografica: Gheorghe Virgiliu – „Efectele televiziunii asupra mintii umane si despre cresterea copiilor in lumea de azi”, Editura Prodromos, 2008.
Surse fotografii: http://www.roportal.ro/articole/dependente-legale-5497-2.htm
http://www.ziare.com/magazin/experiment/centru-de-tratament-pentru-dependentii-de-calculator-500181
Dragi cititori, daca v-a placut acest articol, puteti sa-l votati !
De asemenea, pentru a fi la curent cu cele mai noi articole scrise de redactorii Greenly Magazine dar si de colaboratori, va invitam sa va abonati la newsletter-ul revistei noastre !
gabriela
01/02/2012
Felicitari, Ioana, pentru articol. Sunt de acord cu punctul tau de vedere.
Ruxandra
05/02/2012
Din pacate cu totii stim efectele dar continuam sa ne lasam vrajiti si “modificati genetic” din punct de vedere sufletesc,deconectati de realitate de aceste aparate, la prima vedere inofensive. Ne-am obisnuit sa privim mult numai la aspectele umane exterioare(si nici macar nu ne punem intrebarea de ce?) , cand defapt, poluarea psihologica este cea mai daunatoare forma de imbolnavire sufleteasca. Trebuie sa fim cu bagare de seama la “deseurile” morale pe care le acceptam zilnic in mintile si in inimile noastre .Daca vrem sa facem lumea mai buna, mai putin poluata, trebuie sa incepem cu propria schimbare.