Consumerismul – exist deci cumpar, cumpar deci exist!

O problema de mare actualitate, tratata de psihologi, este consumerismul. ”Exist deci cumpar, cumpar deci exist” este, se pare, deviza omului modern. Traim intr-o societate de consum care este sustenabila doar in masura in care omul, in “goana lui dupa aur”, ruleaza banul cu viteza din ce in ce mai mare. In acest sistem murdar, omul nu mai are valoare in sine ci doar in calitate de cumparator si de consumator. Doar consumul duce la o noua productie, asigurand functionarea cercului vicios in care omul se invarte neincetat.

De unde ne vine instinctul de a consuma sau de a poseda cat mai mult, chiar daca nu avem neaparata nevoie de acel lucru ? Astazi, dorinta de cumparare ne este insuflata constant de mass-media. In aceasta “miscare browniana” a omului de a-si gasi rostul existentei, apare conceptul de absolutizare si idolatrizare a bunastarii materiale, care pretinde despre sine a constitui reteta suprema de eliberare a omului.

Consumerismul a existat inca din Egiptul Antic, insa a luat amploare incepand cu Revolutia Industriala. In prezent, dupa ultimele studii, se pare ca 80% din populatia Americii de Nord cumpara mai mult decat consuma, in timp ce jumatate din populatia lumii traieste cu mai putin de 2 $ pe zi. Aceasta situatie a determinat aparitia unor miscari precum frugalismul sau minimalismul, prin care se promoveaza un stil de viata modest. Un om care se multumeste cu putin nu va mai fi nevoit sa lucreze pana la epuizare si va petrece mai mult timp in familie. Frustrarile nu se formeaza atunci cand nu avem un lucru, ci atunci cand credem ca avem nevoie de un lucru care este imposibil de obtinut.

Societatea ne promite un Rai pamantesc, o viata imbelsugata pana la moarte, insa ceea ce putem vedea in realitate este o frustrare existentiala, completata de o viata goala si lipsita de sens.

Suntem oameni, nu animale si avem datoria de a trai constient chiar daca aceasta presupune sa stam contra valului.

Articol realizat de Ioana-Ruxandra Stavriu

(Studenta in anul II, Facultatea de Geografie, Universitatea din Bucuresti, specializarea Geografia Mediului)

Surse fotografii: http://blogs.cofc.edu/laceys/;  http://www.zerovalue.info/category/consumerism/

Daca v-a placut acest articol, va rugam sa-l votati !

Dragii nostri cititori, pentru a fi la curent cu cele mai noi articole scrise de redactorii Greenly Magazine dar si de colaboratori, va invitam sa va abonati la newsletter-ul revistei noastre !

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
7 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. In vest exista acum centre de terapie si recuperare [!] pentru cei care sufera de boala consumerismului.
    Oamenii au devenit dependenti [mass media are o uriasa contributie la aceasta], merg la magazin, intra in panica pentru ca nu mai stiu ce sa aleaga [ma amuza acum sa-mi amintesc cum era inainte de '89 cand rafturile erau goale, eventual cate o "ikebana" cu o sticla de sampanie si o conserva de peste pe cate un raft :) ] din oferta superabundenta, cumpara si ce [cred ei ca] le trebuie si ce sigur nu le trebuie, merg acasa, isi burdusesc universul domestic cu gramezile de produse proaspat cumparate si maine o iau de la capat. Evident, nu uiat sa-si faca programarea la terapeut care sa le explice cum devine.
    A, era sa uit, partea buna [daca se poate numi asa] a povestii este ca de sarbatori reusesc sa scape de o parte din “balast” facand pachete pentru copiii si familiile nevoiase aflate in programele de sprijin ale ong-urilor de caritate. Evident, cu ocazia asta, cosntiinciosii cumparatori au mai facut putin loc prin casa tocmai la timp pentru a depozita noile mormane de produse, cumparate, evident, la mega-giga-tera reduceri.

  2. Este trist dar foarte adevarat!In general, acest comportament isi are radacinile in dorinta de a trai vesnic sau in frica de moarte, lucru foarte dureros de altfel, pentru ca moartea e singura certitudine pe care o avem in viata. Omul se leaga cu chingi de otel, se agata cu ghearele de tot ce este material, de tot ce ii aduce bunastare. Putini oameni mai realizeaza ca fericirea nu sta in ce pui in cos la un tur de forta prin toate supermarketurile care asteapta ademenitoare sa fie devalizate.Ce-i drept, oamenii care au prins perioada neagra a comunismului au teribile traume si sechele ale infometarii si a lipsurilor de orice fel si de teama de a nu ramane fara…de a nu se mai repeta ce au trait incearca sa faca provizii. Greu de judecat acest fapt!

  3. Da, traim intr-o lume haotica… mergem la magazin (de cartier , supermarket sau mall) si…in functie de oferta de acolo ( mai mare, mai mica, mai simpla, mai complexa, comvenabila sau nu) facem alegerea, punem in cos si platim la casa. Ajunsi acasa, ne bucuram de bunurile achizitionate… si tot asa…o luam apoi de la capat la finalizarea lor. Pana la urma, suntem sclavii acestui cerc…care poate fi numit vicios, dar, absolut normal, pana la urma…De ce este normal? Pentru ca nu ne putem produce bunurile de consum in propria ograda- casa sau apartament. Chiar si daca am fi stat la tara…”departe de lumea dezlantuita”…am fi procedat similar. Asta e drumul pe care trebuie sa il urmam de acum inainte, in lumea asta a vitezei, in societatea contemporana. Intr-adevar, trebuie sa fim chibzuiti- ma gandesc aici nu numai la a face economii banesti- sa incercam sa gandim “eco” – sa fim rationali, eficienti, sa gandim o clipa si la cei care nu au posibilitatile noastre si astfel sa aplicam “principiul modestiei”- daca pot spune asa, referindu-ma la “strictul” necesar- cu toate ca tentatiile vin in fiecare clipa sub forme diverse…dar e bine sa tinem seama de el ( chiar daca nu il respectam 100% de fiecare data).

  4. Buna! E ok articolul dar prea putine informatii si trebuie sa scriu despre consumerism si hiperconsumerism la licenta…daca mai ai informatii te rog frumos sa le publici…. am cautat peste tot si gasesc doar fragmente…nimic interesant….sau daca are cineva ceva despre acest subiect va rog frumos sa imi spuneti….multumesc anticipat

  5. Salut! Am facut un power point in care am gasit si niste date statistice,grafice,stiri de actualitate, daca crezi ca ti-ar putea fi de folos da-mi o adresa de mess sau de mail si tinem legatura! numai bine!

  6. Multumesc Ruxandra. Nu am mai intrat pe site ca nu am crezut ca imi raspunde cineva…andreea_0689@yahoo.com -asta e adresa mea….astept sa imi trimiti. Ms inca o data

  7. La inceput : Scris de Valentina Manoiu ,Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie – Universitatea din Bucuresti
    La sfarsit se incheie cu :Articol realizat de Ioana-Ruxandra Stavriu
    Deci: ?????

Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2024 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress