Plimbandu-ne printre rafturile magazinelor, de cele mai multe ori ne confruntam cu problema alegerii unui produs, din zecile asemanatoare. La un moment dat, un ambalaj colorat, cu prezentarea de cel mai bun, cel mai vandut, cea mai buna oferta, 10% gratis etc…ne sare in ochi si il cumparam. Acest lucru demonstreaza ca ambalajul este facut sa atraga atentia consumatorilor, inlesnind atragerea de potentiali cumparatori.
Odata cu dezvoltarea si diversificarea productiei de bunuri, concomitent cu cresterea comertului, are loc si dezvoltarea activitatilor de ambalare si implicit a productiei de ambalaje. La nivelul intregii planete, se considera ca aproximativ 99% din productia de marfuri se tranzactioneaza in stare ambalata.
Ambalajul este un sistem fizico-chimic complex, cu functii multiple, care asigura mentinerea sau, in unele cazuri, ameliorarea calitatii produsului caruia ii este destinat.
Pentru cumparator este un avantaj ca ambalajul sa prezinte clar: a). produsul si modul lui de intrebuintare; b). modalitatea de inchidere a ambalajului; c). cum poate fi aparat mediul inconjurator de poluarea produsa de ambalajele uzate sau de componentii de descompunere ai acestora; d). modul de inlaturare a ambalajului dupa utilizarea produsului (se returneaza, se recicleaza etc).
Insa dezavantajele sunt majore: costul ambalajelor (sticle, pungi, cutii, doze, tetrapack etc.) se include in costul marfii. Costurile ambalajelor de transport (cartoane, lazi, butoaie, navete, saci, paleti, conteinere) pot fi suportate de furnizor, insa de obicei sunt suportate de client.
Ambalajul reprezinta o interfata cu care consumatorul vine in contact direct, este gandit pentru a atrage cumparatori si pentru a declansa actul de cumparare. De aceea ambalajul a fost denumit si “vanzator mut” al produsului.
Cheltuielile care se fac pentru ambalarea produselor pot fi recuperate, daca ambalajele sunt fabricate si utilizate rational, respectand cerintele produsului, consumatorilor, comerciantilor si mediului. Produsul la vanzare este o suma de activitati inmagazinate si reflectate prin pret. Acestea sunt :
-valoarea achizitiei ca materii prime sau subproduse ;
-valoarea prelucrarilor necesare ;
-valoarea ambalajului ;
-valoarea transportului de la producator la consumator sau /si la piata pentru desfacere;
-valoarea impozitului pe profit revenit conform legislatiei in vigoare;
-valoarea combustibililor si energiei electrice .
Realizarea unui ambalaj presupune atat efectuarea unor cheltuieli directe (proiectare, crearea functiilor estetice, materiale, manopera si utilaje), cat si a unor cheltuieli indirecte (transport, manipulare, depozitare).
Conform unor date publicate si prelucrate, s-a constatat ca valoarea ambalajului reprezinta cca. 5-10 % din pretul de vanzare al unui produs. ATENTIE! Exista ambalaje, cum sunt produsele cosmetice de lux, la care valoarea ambalajului poate egala sau chiar depasi valoarea marfii ambalate !
In fiecare luna, 7% din banii pe care ii dam pe mancare sunt, de fapt, bani pe care ii platim pentru ambalaje.
Este necesar ca la cumparaturi sa incercati sa evitati produsele preambalate, deoarece desi comerciantii spun ca nu pun la socoteala ambalajul la pretul produsului (caserole, hartie de impachetat, pungi de plastic si de hartie etc.), un experiment facut de reporterii Observator (Antena 1) arata ca lucrurile nu stau deloc asa, iar la fiecare produs ambalat pierdem cateva zeci de grame.
Dragi cititori, astept cu incantare, ca de obicei, comentariile dumneavoastra in legatura cu acest articol. Daca v-a placut, puteti sa-l votati ! De asemenea, pentru a fi la curent cu cele mai noi articole scrise de redactorii Greenly Magazine dar si de colaboratori, va invitam sa va abonati la newsletter-ul revistei noastre !
Surse web: www.antena3.ro, http://ebooks.unibuc.ro, www.alimente.wikispaces.com.
Surse foto.: http://www.britishfoamgrup.ro, http://www.ecofriend.com, http://www.picsquare.com
Articol realizat de Ionela Marin
Iulia Oanara
17/03/2012
Interesant articolul -am aflat lucruri noi si folositoare.