Cu toții știm problemele pe care le ridică în momentul de față autoutilitarele: probleme legate de trafic, transportul mărfurilor, emisiile de gaze poluante, accidentarea pietonilor, bicicliștilor și a șoferilor.
Pentru minimalizarea acestor probleme, raportorul și europarlamentarul Jörg Leichtfried pune în joc posibilitatea efectuării unor modificări în legislația UE care să permită modernizarea design-ului acestor autovehicule și a celor de oraș cu scopul de a fi mai sigure, mai economice și eco-friendly.
Se propun o serie de modificări printre care se numără eliminarea unghiurilor moarte privind vizibilitatea și amplificarea protecției, respectiv a rezistenței în cazul unui accident, forme mai aerodinamice ale cabinei pentru eficientizarea consumului cu beneficii multiple, atât pentru oameni, cât și pentru mediu. Alte proiecte vizează dotarea cu senzori a camioanelor noi pentru distribuirea echitabilă a greuțății mărfurilor, acest fapt ducând la economisirea banilor cheltuiți în sectorul de infrastructură (pentru mentenanța drumurilor) și asigurarea echității în sectorul transportului de marfă.
De amintit faptul că autoutilitarele (Fig. nr.1) reprezintă doar 3% din flota rutieră europeană dar sunt răspunzătoare de eliminarea în aerul atmosferic a nu mai puțin de 25% din emisiile poluante generate de transportul rutier și sunt vinovate de producerea în proporție de 15% a accidentelor fatale, în urma cărora 4000 de oameni își pierd anual viețile!
Fig. nr. 1 – Autoutilitare
Toate aceste idei privind modificările autoutilitarelor sunt percepute ca un semnal pozitiv de către Parlamentul European, interesat de siguranța persoanelor în trafic.
De luat în calcul este ideea că noile recomandări impun utilizarea mai redusă a tirurilor în sectorul național deoarece acest lucru ar face trecerea de la transportul feroviar la cel rutier și ar aduce cu sine implicații negative asupra mediului și amplificarea accidentelor grave.
Sursa:
- imagini: https://www.google.ro