Terapie prin lumina si culoare

Un proverb spune: “Unde nu intra soarele pe fereastra, intra medicul pe usa”. Lumina inseamna mai mult decat energia solara care ajunge la noi sub forma de unde electromagnetice cu o viteza de 300.000 km/s. Lumina inseamna viata, este baza vietii. La inceputul spectrului luminii vizibile, se gasesc razele ultraviolete. Acestea nu pot fi percepute de ochiul uman, in schimb, se percep de catre insecte. Deasupra luminii vizibile incep razele infrarosii. O parte din razele infrarosii este eficace pentru organismul nostru. Ele patrund adanc in tesuturi si influenteaza metabolismul.

In cazul razelor ultraviolete se face deosebirea intre UV-A, UV-B si UV-C. Biologic, cele mai eficiente sunt razele UV-B. Ele excita metabolismul, formeaza vitamina D, actioneaza asupra psihicului, respiratiei intensive si producerii de oxigen, regleaza tensiunea, omoara bacteriile etc.

Desigur, o supradoza de raze UV are si urmari negative: UV-B provoaca arsuri ale pielii, imbatranirea timpurie a pielii, cancerul de piele, afecteaza tesuturile. Lumina naturala a soarelui influenteaza pozitiv intreaga viata de pe pamant.

Sursa foto

Lumina solara si influenta ei asupra starii noastre de sanatate, asupra starii noatre sufletesti, este incomparabila fata de lumina artificiala. Toate organismele s-au obisnuit de-a lungul evolutiei cu compozitia chimica naturala si cu schimbarea ritmica a luminii. In cazul iluminarii artificiale, organismul intra intr-o stare de stres, iar in sange se modifica anumite valori ale hormonilor.

Lumina solara este supusa schimbarii ritmului zilnic si anual. Intensitatea luminoasa se modifica permanent, in timp ce lumina artificiala este o lumina constanta, monotona. Compozitia spectrala a luminii solare este cu totul alta decat a luminii artificiale.

Lumina naturala lipseste aproape in intregime in viata noastra moderna, indiferent ca ne aflam la birou sau acasa. Din experienta, stim ca deficitul de lumina ne deprima, in timp ce luminozitatea si lumina solara contribuie la placerea de a trai si ne ajuta in imbunatatirea randamentului in activitatile ce le desfasuram. Cercetarile arata ca stand prea mult in casa, cu lumina artificiala, ajungem la depresii, nevroze, oboseala, dureri de cap, dereglari de metabolism si alte afectiuni.

Lumina artificiala nu poate inlocui vastul spectru al luminii solare, de aceea este de o mare importanta, ca, pentru buna noastra dispozitie, sa stam zilnic cat mai mult in aer liber.

Fabricantii de lampi nu sunt, din pacate, biologi, care stiu ca disparitia luminii solare inseamna intreruperea existentei noastre. Fabricantii de lampi stiu bine cat de puternica si cat de mare trebuie sa fie o lampa pentru a ilumina orice coltisor intunecat al unei camere. Se spune ca ochiul nu ar putea cuprinde oricum zona spectrala a luminii in detaliu, ci doar o suma a acesteia, chiar daca este luminoasa. Asa se explica faptul ca la lumina artificiala exista zone importante, cum sunt zonele UV si infrarosiile.

Aceasta lumina nu este insa lumina. Lumina solara contine aproape toate zonele spectrului culorilor, in timp ce lumina artificiala prezinta in cateva zone varfuri si adancimi. Pentru ochiul nostru insa este importanta mai ales calitatea. Din cauza sensibilitatii neuniforme la lumina artificiala, ochiul trebuie permanent sa-si regleze intensitatea vizuala. Nu e de mirare ca urmarile sunt dureri ale ochilor, dureri de cap, tremurul pleoapelor si oboseala.

Sursa foto

Trucuri practice:

  • Ganditi-va ca iluminatul artificial ideal nu exista. Lumina naturala, lumina zilei, fara palpaieli si fara campuri electromagnetice perturbatoare, nu poate fi inlocuita cu nimic.
  • Inca din stadiul de planificare, casa trebuie astfel construita, incat sa fie cat mai putin umbrita. Casa nu se orienteaza spre nord (in ceea ce priveste camerele de locuit), iar camerele principale se orienteaza catre sud sau sud-vest.
  • Biroul sau camera de lucru nu se amplaseaza in pivnita.
  • Intensitatea si spectrul luminii solare este mult redusa de ferestre. De aceea, marimea ferestrei se alege astfel incat sa poata patrunde suficienta lumina: 12 – 20 % din marimea camerei.
  • Sticla normala pentru fereastra reduce intensitatea luminii cu 20 – 30 % in cazul unei duble vitrificari. Acest lucru trebuie sa se aiba in vedere la dimensionarea ferestrelor.
  • In ceea ce priveste razele ultraviolete, sticla normala a ferestrelor filtreaza pana la 98 % din aceasta radiatie. Pentru ca si aceste raze importante sa patrunda in casa, trebuie sa aveti cel putin una – doua asa numite “ferestre biologice”. Aceste ferestre au geamuri din sticla de cuart sau sticla uviol, care lasa sa patrunda 80 – 90 % din razele ultraviolete. Dezavantajul este pretul ridicat.

Lumina nu este insa influentata numai de lampi si ferestre, ci si peretii, mobilierul, pardoselele determina intensitatea luminii. Pentru a se obtine un randament bun, tavanul trebuie sa reflecte 70 % din lumina existenta, iar peretii 50 %.

Becurile fluorescente sau lampile cu substante de iluminat neacoperite orbesc ochiul; ele trebuie acoperite cu ecrane protectoare.

Cea mai ieftina si mai sanatoasa alternativa pentru lumina artificiala consta in plimbari zilnice sau jogging in aer liber, pentru a acumula aer si lumina. Lumina zilei este, de exemplu, de o suta de ori mai luminoasa decat incaperea iluminata normal.

Evitati erorile de iluminare si nu tineti corpurile de iluminat in apropierea fetei. Corpurile de iluminat trebuie prevazute cu ecran de protective. Cand amenajati o camera, optati pentru culorile mate, luminoase (griul, negrul, violetul actioneaza deprimant); lumina laterala este mai buna pentru ochi decat lumina dinspre tavan; evitati culorile stridente, caci actioneaza asupra organismului uman; din motive de sanatate, intensitatea luminii se mentine sub 1000 Lux (lumina zilei ajunge in interior cu o intensitate luminoasa de circa 100 pana la 300 Lux). Valorile Lux ridicate duc la stres, precum si la campuri electromagnetice ridicate. Lumina proasta sau redusa a zilei este mult mai buna decat lumina artificiala (becuri fluorescente si lampi cu substante pentru iluminat).

Ca si lumina, culorile joaca in viata noastra un rol important. Fiecare culoare actioneaza asupra starii noastre. Stiintific, culorile sunt considerate unde si oscilatii, deci energii. Pentru a putea percepe culorile, trebuie sa existe lumina, iar acolo unde exista lumina, exista culoare. De regula, culorile luminoase sunt mai stimulatoare, in timp ce culorile intunecate linistesc.

Sursa foto

Dincolo de estetica lor, culorile au şi efect terapeutic. Ele pot relaxa sau pot induce o stare de nervozitate. Ne pot exalta sau ne pot face irascibili.  O incapere in care predomina culoarea rosie, poate crea o stare inexplicabila de iritare, in timp ce o camera cu pereti roz-pal diminueaza agresivitatea.  Albastrul, intr-o nuanta deschisa, predispune la introspectie si are efect relaxant. O camera cu pereti colorati in albastru inchis este considerata a fi un spatiu propice depresiilor.  Violetul, ca si albastrul, este culoarea care stimuleaza inteligenta, ceea ce il face ideal pentru spatiile de lucru amenajate acasa si chiar pentru unul dintre peretii din camera in care isi fac temele copiii. Un perete galben-pal in dormitor transmite optimism, ajuta la relaxare si este eficient in combaterea stresului.

Ce concluzie se poate trage pentru cei patru pereti intre care stam?

  • Culorile trebuie sa se armonizeze intre ele;
  • Alegeti culori active, calde (rosu, portocaliu, verde, galben);
  • Evitati culorile intunecate (gri, negru, albastru);
  • Alegerea culorii trebuie sa se faca in functie de incapere si mobilier;
  • Pentru camere in care stati mai mult se folosesc in special culorile calde, linistitoare (verde, albastru); culorile puternice se potrivesc pentru incaperile in care stati mai putin;
  • Ganditi-va ca multe materiale de constructie au deja o nuanta de culoare placuta (de exemplu lemnul sau caramida);
  • Optati pentru culorile naturale, care nu prezinta o compozitie chimica unitara. Acestea nu actioneaza niciodata monoton sau agresiv, ci se armonizeaza unele cu celelalte.

Articol realizat de Nicoleta Tane

 

Despre autor
Acest user este dedicat tuturor colaboratorilor Greenly! Studenti, masteranzi, doctoranzi sau pur si simplu oameni din intreaga tara, din intreaga lume care impart aceeasi pasiune, ecologia. Si isi doresc sa-si imparteasca ideile prin intermediul revistei Greenly. Le multumim din toata inima!
1 pingback on this post
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress