Poluarea esteticӑ

Nature holds the key to our aesthetic, intellectual, cognitive and even spiritual satisfaction. (E.O.Wilson)

Ce este poluarea esteticӑ ? Panouri publicitare pe clӑdiri, autobuze, clӑdirile în sine, cabluri supraterane de telecomunicații și energie electricӑ, gunoaie aruncate pe stradӑ. Este greu sӑ definim poluarea esteticӑ, datoritӑ toleranṭei fiecӑrei persoane la ceea ce ȋnseamnӑ frumusețea esteticӑ. Puteți întreba companiile care pun panouri publicitare pe clӑdiri despre frumusețea esteticӑ și cu siguranță  vӑ vor spune cӑ panourile lor ajutӑ la “înfrumusețarea” esteticӑ a zonei. Desigur, banii sunt cei care vorbesc în acest caz. Nu sunt banii cei care vorbesc întotdeauna în afaceri?  Oare câți dintre “oamenii de afaceri” au auzit vreodată de “Codul de conduită și eticӑ în afaceri” ?

Ȋn septembrie 2006, primarul orașului Sao Paulo, Brazilia, a introdus o lege în oraș care interzice în totalitate panourile publicitare în orașul sӑu. Astfel, 15.000 de panouri publicitare din Sao Paulo, cel mai mare oraș al Braziliei, au dispӑrut. Problemele reale de esteticӑ de la periferia orașului nu au mai putut fi mascate cu panouri publicitare; astfel, autoritӑṭile au început sӑ discute despre soluții de “remodelare” a zonei.  Multe alte orașe din lume au luat în considerare eliminarea totalӑ a panourilor publicitare. Dar oare câte dintre ele le vor elimina? Imaginați-vӑ Bucureștiul fӑrӑ nici un fel de panou publicitar!

Orașul Badami, India, un oraș istoric cu temple budiste datând din secolele V și XI, o fortӑreaṭӑ transformatӑ în muzeu, dar și cu o…clӑdire a unei companii de telefonie mobilӑ, ce poate fi “admiratӑ” printre templele budiste, clӑdire ce compromite frumusețea zonei.

Am vӑzut la un moment dat un anunț al unei companii imobiliare, care spunea ceva de genul: “V-aṭi sӑturat ca vecinii dumneavoastră sӑ vӑ strice momentele de bucurie?”, iar în imaginea ce însoțea textul era o fetiṭӑ într-o rochie de zână, pozând pentru un fotograf, în timp ce pe fundalul fotografiei se putea vedea un vecin din clӑdirea de vizavi reparându-și antena.

Trebuie mai întâi sӑ ȋnṭelegem importanța poluӑrii estetice. Fiind un concept nou, va trece ceva timp până când lumea va ȋnṭelege cӑ panourile publicitare, gunoaiele aruncate pe stradă sau cablurile supraterane nu sunt un lucru frumos. Va dura chiar mai mult pânӑ când se vor lua mӑsuri în această privință!

Oamenii își decorează casele cu foarte mare grijӑ în ceea ce privește esteticul, își aleg mașinile în funcție de cum aratӑ acestea și au grijӑ de propriul look. Înfrumusețarea orașelor este doar o chestiune de a extinde același concept, concept în care panouri publicitare sau gunoaie aruncate pe stradă  nu au ce căuta!

Avem, cu siguranță, un drum lung de parcurs!…

DSC01572

DSC01542

DSC01545

DSC01552

DSC01553

DSC01556

DSC01561

DSC01563

DSC01564

DSC01568

DSC01571

DSC01582

 

Despre autor
Student în anul al II-lea, specializarea Geografia Mediului, Facultatea de Geografie, Universitatea din București
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress