“Trei organizaţii de mediu au lansat astăzi un nou instrument destinat educaţiei ecologice în şcoli, care îşi propune să crească interesul profesorilor pentru problemele de mediu şi să transforme elevii în cetăţeni activi şi responsabili.
Platforma Şcoli Verzi, proiectul realizat de Asociația Greenitiative, în parteneriat cu WWF-România și ViitorPlus – Asociația pentru dezvoltare durabilă, include un kit educativ digital realizat împreună cu cadre didactice cu experiență şi se adresează profesorilor de gimnaziu interesați să introducă în currriculum-ul la decizia școlii un curs opțional de educaţie de mediu.
În plus, proiectul oferă şi un cadru online în care profesorii pot face schimb de informaţii şi pot contribui permanent la îmbunătăţirea kitului educativ și a cursului.
Iniţial, formula aceasta va fi promovată de 100 de profesori din București și alte 5 județe: Brașov, Călărași, Maramureș, Mehedinți și Suceava. Până la realizarea unei versiuni finale, 30 de școli și 2.400 de elevi vor testa componentele kit-ului, care va fi îmbunătăţit, pe baza feedback-ului primit.
Prin proiectul Platforma Școli verzi – Advocacy, eco educație și susținere pentru școli sustenabile, cele trei organizații partenere, Asociația Greenitiative, WWF România și ViitorPlus își propun să-și unească eforturile pentru a răspunde nevoii de a transforma elevii din indiferenți în potențiali cetățeni activi și informați.
Astfel, elevii vor putea să judece echilibrat situații complexe și să se implice direct în găsirea celor mai sustenabile soluții la probleme locale și globale de mediu precum pierderea biodiversității, schimbările climatice sau supraexploatarea resurselor naturale.
Finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), cu suma de 143.289,00 euro, proiectul Platforma Școli Verzi- Advocacy, eco educație și susținere pentru școli sustenabile se va finaliza în martie 2016. Pentru informatii oficiale despre granturile SEE si norvegiene accesati www.eeagrants.org.
În cei 7 ani de lucru cu școli și licee din România am descoperit că, oricât de ambițios ar fi un proiect de mediu, odată cu finalizarea lui puține lucruri mai sunt continuate. Prin Platforma Școli verzi dorim să oferim acel cadru care să asigure diseminarea și dezvoltarea pe termen lung a formulei de eco educație curriculară și extracurriculară pe care o propunem. Credem că există premisele ca această formulă să fie una câștigătoare pentru că este rezultatul unei colaborări între ONG-uri de mediu și profesori, școli, autorități școlare, a declarat Felicia Ienculescu-Popovici, coordonator Platforma Școli Verzi, Asociația Greenitiative.
Ne-am dorit să propunem un pachet educațional cât mai aplicat, cât mai actual și care să îi stimuleze pe elevi să gândească pe cont propriu alegerile pe care le fac zi de zi. Ne-am dorit un curs pe care să le facă plăcere să-l urmeze și care să includă și contact direct cu natura sau metode interactive de învățare, a declarat Cătălina Murariu, coordonator educație , WWF-România.
Avem nevoie să ne pregătim temeinic generațiile tinere cu privire la provocările pe care trebuie să le rezolvăm datorită dezechilibrelor din relația noastră cu natura. Avem nevoie de o educație practică și accesibilă tuturor. Ne bucurăm să putem integra experiența ViitorPlus, cu peste 8 ani de inițiative pentru dezvoltare durabilă în România, într-un instrument educațional formal care să ajungă la cât mai mulți tineri, alături de care sperăm să schimbăm lucrurile în mai bine, a declarat Teia Gavrilescu, expert educație, Asociația Viitor Plus.
Despre Asociația Greenitiative
Greenitiative este o organizație de mediu și dezvoltare durabilă care promovează, de 7 ani în România, prin proiecte de eco educație, green building & living și dezvoltare comunitară durabilă, trecerea la o societate cu emisii reduse de gaze cu efect de seră, pentru care considerentele de mediu sunt prioritare. Mai multe informații despre Greenitiative pe www.greenitiative.ro și pe Facebook-Greenitiative.
Despre WWF (World Wide Fund for Nature)
Înfiinţată în anul 1961, WWF este una dintre cele mai importante organizaţii internaţionale care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura. Mai multe detalii la:www.wwf.ro .
Despre Asociația Viitor Plus
ViitorPlus este o organizație nonprofit, care derulează din 2006 proiecte de împădurire, reciclare, educație și conștientizare, producție de confectii textile naturale, construcție de colectoare solare și utilizarea lor pentru dotarea unor obiective sociale, proiecte ce contribuie la soluționarea unor probleme sociale și de mediu, în diferite județe ale țării. Mai multe informaţii: www.viitorplus.ro
Context
Un astfel de proiect este necesar pentru a creşte nivelul de informare şi educare al românilor pe chestiuni privind mediul înconjurător.
Conform Eurobarometrului Special Attitudes of European Citizens towards the Environment (martie 2008), la capitolul Informație de mediu, la întrebarea “Cât de informat vă simțiți pe tema chestiunilor de mediu?”, românii se situează, alături de bulgari, pe ultima poziție, doar 30% dintre cei intervievați considerând că sunt informați.
Același studiu repetat în 2011 relevă o îmbunătățire a procentului celor care se consideră bine informați pe teme de mediu în România: 47%. Totuși, România rămâne la coada clasamentului, mai precis pe penultimul loc din UE, foarte departe de țări precum Suedia, Danemarca sau Marea Britanie unde peste 75% sau chiar 80% din populație se consideră bine informată.
În plus, conform Raportului de Cercetare și Analiză privind Protecția Mediului în România Urbană intitulat „Gândește politici verzi”, realizat, în 2008, de Fundația Terra Mileniul III și Asociația ALMA-RO, elevii sunt cuprinși (alături de casnice și de persoane care trăiesc din prestații sociale de nivel redus) în segmentul “eco-indiferenților”.
În acest context, școala și societatea civilă au un rol esențial în schimbarea datelor problemei, printr-o formulă de colaborare care îmbină educația și cetățenia activă.”
Articol preluat de pe romaniapozitiva.ro- vezi AICI