Prin vară, dragi prieteni, vă povesteam despre invitaţia de a vizita UPM Romania S.R.L. – compania-fiică a UPM Finlanda, unul dintre cei mai mari producători de celuloză, hârtie şi cherestea din lume, având centre de producţie în 17 ţări, în care lucrează 24.000 de oameni. Totul a fost stabilit din timp, în cele mai mici detalii, împreună cu doamna Cristina Ioana Stăicuţ, General Manager UPM România, astfel că ştiam cu aproape trei luni înainte ziua şi ora de vizită: 26 septembrie, ora 9.30. De fapt, managerul companiei ne-a anunţat că va fi un „breakfast”, îmbinând în cel mai profesionist mod, utilul cu plăcutul.
Am ajuns la UPM pe 26 septembrie, puţin mai devreme de 9.30, împreună cu 3 membri ai echipei Greenly: Cristina Sânziana Buliga, Gabriela Moroşanu şi Răzvan Spiridon. Ne-au întâmpinat, cu prietenie şi căldură, doamna Cristina Stăicuţ – managerul general şi doamnele Cristina Maria Torică şi Ramona Bica – specialists in Customer Service sau, mai simplu spus, două tinere doamne specializate în servicii pentru clienţi. Biroul luminos şi primitor ne-a cucerit imediat iar pe masa din centrul frumoasei încăperi erau plasate şi aranjate, cu rafinament şi multă atenţie, toate cele trebuincioase unui mic dejun îndestulător dar şi unei discuţii amănunţite. Astfel că, în acea dimineaţă, cănile frumoase erau bune „prietene” cu merele verzi, cu cornurile cu ciocolata, pateurile cu brânză, melcii cu stafide, cafeaua aburindă şi parfumată, agendele şi pixurile elegante (în articolul viitor vă prezint şi o fotografie cu acestea), toate pregătite de cele 3 doamne tinere şi frumoase pentru a ne simţi cât mai bine!
Însă, surpriză! La UPM România, se aflau şi doi specialişti de la alte companii-fiice UPM, gata să ne răspundă la întrebări, cu multă amabilitate, deschidere şi amiciţie: Daniel Siegel, Senior Manager Technical Sales for Central Europe, de la UPM-Kymmene Austria GmbH şi Peter Resch, Technical Sales Manager, de la UPM AG Zürich, Switzerland. Trebuie să vă mărturisesc că de la început am simţit cu toţii că relaţiile între membrii acestei companii mari, internaţionale, UPM, erau unele calde, deschise, de foarte bună colegialitate, dacă nu chiar de prietenie! Le mulţumim din suflet celor 5 UPM-işti pentru o zi de neuitat, credeţi-ne!
Şi…întrebările au început să „curgă”, urmate de răspunsurile detaliate, unele oferite cu ajutorul video-proiectorului! 90% din discuţie s-a purtat în limba engleză şi am apreciat încă o dată profesionalismul şi diplomaţia gazdelor noastre. Pentru a înţelege mai uşor, dragi prieteni Greenly, vă voi prezenta o sinteză a întrebărilor şi răspunsurilor oferite, în 2 episoade, urmând ca în articolele viitoare, să detaliem activitatea UPM, fiindcă sunt foarte multe aspecte importante în activitatea companiei, pe care dorim să vi le împărtăşim. Iată prima parte a sintezei întrebărilor şi răspunsurilor primite de la experţii UPM:
1. De ce UPM are ca logo sau siglă un grifon (adică un monstru înaripat, cu trup de leu şi cap şi aripi de vultur) ?
Răspuns (R): Grifonul este un logo istoric pentru UPM, fiind realizat prima oară de designerul finlandez Hugo Simberg, în 1899. Sigla UPM din prezent este a noua versiune de design a grifonului. Dar grifonul UPM este cel mai vechi logo al unei companii din Finlanda, folosi de-a lungul timpului, fără întrerupere! „The griffin” – grifonul este considerat, de fapt, un protector al pădurilor. Pentru mai multe detalii, se poate accesa acest link, care oferă detalii despre istoria logo-ului companiei UPM: http://www.upm.com/EN/ABOUT-UPM/Our-Company/History/Pages/default.aspx
2. Aşa cum se observă din prezentările de pe site-ul UPM, se constată că această companie este preocupată, în toate activităţile şi acţiunile sale, de natură, mediu, economie şi oameni/personal, practic, preocupată de un serviciu integrat şi de o dezvoltare durabilă. Cum sunt angajaţii ghidaţi sau responsabilizaţi pentru a acţiona în această direcţie dorită?
R: a. Responsabilitatea corporativă principală a UPM include aspectele de mediu, financiare şi sociale. Atât comportamentul companiei, ca întreg/entitate, cât şi comportamentul angajaţilor reflectă în toate activităţile sau acţiunile de producţie şi operaţiunile de afaceri ONESTITATE şi TRANSPARENŢĂ. Unul dintre principiile companiei (sau valoare corporativă), respectat cu tărie, este „Trust and be trusted!” sau „Ai încredere şi fii de încredere!” Impresionant, dragi prieteni, nu-i aşa? Oare câte companii şi câţi oameni respectă acest principiu, în afaceri sau în viaţa de zi cu zi?
b. În plus, compania UPM are un „Code of Conduct” – „Cod de conduită”, pe care angajaţii trebuie să-l respecte. Codul de conduită UPM stabileşte standardele de comportament responsabil, ce trebuie să fie urmate de fiecare angajat în parte. Detalii despre acest cod puteţi afla aici: http://www.upm.com/EN/ABOUT-UPM/Our-Company/Code-of-Conduct/Pages/default.aspx
c. Aproape toate unităţile de producţie UPM, precum şi lemnul pentru aprovizionare (sursa de lemn) şi operaţiunile forestiere, respectă ISO 14001, având un sistem de management de mediu în permanenţă verificat. De asemenea, certificarea pădurilor şi lanţul de sisteme de custodie necesită o instruire sau formare continuă şi extinsă, dar şi schimbul de cunoştinţe privind cele mai bune practici, între fabricile de hârtie. Mai multe despre aceste principii puteţi citi aici: http://www.upm.com/EN/RESPONSIBILITY/Principles-and-Performance/Pages/default.aspx
3. Cum sunt încurajate iniţiativele personale ale angajaţilor în sensul respectării şi responsabilităţii faţă de mediu, economie şi oameni?
R: a. Responsabilitatea individuală se aşteaptă de la fiecare angajat în parte, întrucât toţi angajaţii sunt conştienţi de valorile UPM, dar şi de Codul de Conduită şi ceea ce presupune el. Iniţiativele privind responsabilitatea corporativă (de mediu, socială şi financiară) sunt încurajate în activitatea de zi cu zi. Compania UPM are, de asemenea, un „instrument” intern, numit „fabrica de idei”, unde angajaţii pot comunica şi transmite ideile lor privind activitatea UPM dar şi alte domenii de oportunitate.
b. Un exemplu bun de iniţiativă venită de la angajaţi este cel legat de sticlele de apă…dar mai multe aflaţi aici: http://www.upm.com/EN/MEDIA/upm-blog/Pages/UPM-removes-plastic-water-bottles-from-head-office.aspx
4. Cum este transmisă clienţilor această responsabilitate corporativă a UPM faţă de mediu, economie şi oameni, pentru ca aceştia să aprecieze eforturile UPM şi să acţioneze într-o manieră similară?
R: a. Clienţii sunt conştienţi de valorile UPM şi acesta este motivul pentru care noi (UPM) ne considerăm o companie de încredere.
b. Pentru UPM, comportamentul responsabil în afaceri înseamnă nu numai concentrarea pe propriile operaţii ale companiei, ci şi pe întregul lanţ de valori şi pe găsirea de soluţii de afaceri durabile, printr-un dialog activ cu clienţii, furnizorii şi partenerii. Clienţii şi utilizatorii finali de produse din hârtie sunt astăzi foarte interesaţi de problemele de mediu. La UPM am dezvoltat o serie de servicii de mediu, pentru a ne asigura că toţi clienţii noştri au toate informaţiile necesare, în vederea sprijinirii ambiţiilor lor de mediu. Vă rugăm să vizitaţi http://www.upmpaper.com/en/services/environmental-services/Pages/default.aspx
c. De asemenea, printre instrumentele pe care UPM le foloseşte pentru a promova practicile de afaceri durabile, precum şi produsele durabile, se află sistemele de management de mediu şi certificare a calităţii, rapoarte de mediu, declaraţii privind profilul hârtiei, eco-etichete (eco-labels) şi lanţul de certificate privind sistemele de custodie pentru sursele de fibre.
Dragi cititori şi prieteni Greenly, nici nu ştiţi ce întrebări şi răspunsuri interesante şi provocatoare vor urma în partea a doua a acestui articol! Vă rugăm să fiţi „pe recepţie” şi să ne urmăriţi!
Până săptămâna viitoare, nu uitaţi sa accesaţi link-urile inserate în textul articolului, dar si site-ul oficial UPM: www.upm.com
Pe curând!
Surse foto:
http://insider.kyamk.fi/issues/v1305/article2.html
http://www.caneloproject.com/forests-forests-mushrooms-mushrooms-and-the-sea/
http://hikinginfinland.com/2012/08/hif-photo-contest-winners.html