Poluarea psihologica

“Omul este singura creatura care refuza sa fie ceea ce este.” CAMUS

Poluarea psihologica a aparut odata cu omenirea, s-a dezvoltat in timp prin facilitarea accesului la informatii – aici vorbim in mod special de mass-media si internet, care au un impact foarte mare asupra psihicului – si va continua sa existe cat timp vom trai intr-o societate.

Poluarea psihicului este cauzata de anumite emisiuni TV, muzica (unele genuri muzicale), obiecte de toate formele si marimile. Cuvintele, sunetele, dar si imaginile si unghiurile din care sunt prezentate acestea, nu fac altceva decat sa ne invadeze diferite niveluri ale constientului si subconstientului.

Cercetarile au identificat doua tipuri de influente asupra perceptiei umane: influenta structurala si cea functionala. Influentele structurale sunt legate de aspectele fizice ale factorilor la care simturile noastre sunt expuse – de exemplu, cu cat o serie de puncte sunt mai apropiate, cu atat mai mult ele dau impresia unei linii continue. Influentele functionale sunt factorii psihologici care afecteaza perceptia si deci introduc un grad de subiectivitate in proces.

Perceptia selectiva este sintagma care se refera la faptul ca perceptia umana tinde sa se lase influentata de necesitati, dorinte, atitudini si de alti factori psihologici.

In transmiterea unei informatii, modul de exprimare este foare relevant. Mesajul, oricat de obiectiv se vrea, este distorsionat inca de la sursa prin subiectivitatea autorului. De asemenea, omiterea unor detalii, accentuarea altora (prezentarea dezechilibrata a partilor) si multe alte subtilitati de limbaj conduc la crearea unei anumite stari si, in continuare, la adoptarea atitudinii dorite si, in acelasi timp, produc modificari ale unor opinii sau intariri ale unor convingeri ce pot fi gresite. Limbajul creeaza, asadar, efecte de natura cognitiva, afectiva si comportamentala, ce pot deforma perceptia asupra lumii reale.

O influenta foarte mare in poluarea psihologica o are si comunicarea non-verbala, un proces complex care include omul, mesajul, starea sufleteasca, miscarile trupului si cei cu care se intra in relatie. Principalele instrumente non-verbale sunt vocea, privirea, gesturile, pozitia corpului (postura), distanta si buzele. Desi pare contradictoriu, vocea este un element principal al comunicarii non-verbale deoarece poate fi modulata pe o scara foarte larga. Vocea se compune din 3 elemente esentiale, ritmul, volumul si tonul, care pot capata un nivel de variatie diferit in functie de modul in care le folosim. Impactul pe care elementele comunicarii il au in cadrul unui dialog sau al unei  dezbateri este urmatorul: cuvintele au posibilitatea cea mai mare de control, insa au impact mai scazut fata de celelalte elemente; tonul vocii are un impact mai mare in cadrul procesului de comunicare iar posibilitatea de control este medie; simbolurile non-verbale au impactul cel mai mare in desfasurarea comunicarii interpersonale dar si posibilitatile cele mai reduse de control.

Atat limbajul trupului cat si metalimbajul (cuvintele si expresiile, care pot releva adevaratele atitudini si ganduri ale unei persoane) pot trezi instinctul, intuitia, “al 6-lea simt”, presimtirea ca vorbitorul nu spune ceea ce gandeste. Metalimbajul permite indivizilor sa ii manipuleze pe altii fara ca acestia sa-si dea seama. In conversatiile directe, efectul maxim al cuvintelor nu depaseste 7%. Se spune ca noi auzim jumatate din ceea ce se spune, ascultam cu atentie jumatate din ce am auzit si ne amintim jumatate din ce am ascultat.

In cazul poluarii psihologice prin obiecte, un exemplu este jocul de putere dintr-un studio de televiziune, unde inaltimea scaunului este proportionala cu rangul si puterea ocupantului si are un efect psihic deosebit de puternic: amplasarea unui invitat pe un scaun mai scund decat cel al moderatorului va induce publicului o reactie psihologica inconstienta de a-l desconsidera pe acel individ, scazandu-i din prestigiul sau; mobilitatea scaunului -  senzatia de putere este data de libertatea de miscare; forma mesei, pozitia la masa etc.

Imaginile au si ele un impact foarte mare, poate cel mai mare. Ele socheaza prin ceea ce reprezinta, dar si prin alte elemente mult mai subtile. Cel mai important este unghiul din care este luata imaginea: unghiuri diferite pot transmite stari total diferite. Pozitia centrului de interes si frecventa cu care apare o imagine sunt si ele elemente care pot modela perceptia.

Poluarea psihologica se realizeaza, intr-o anumita masura, la nivelul tuturor simturilor. Sunetele pot schimba starea de spirit, lumina (sau lipsa ei) poate induce o stare de oboseala, gustul si mirosul pot declansa anumiti receptori la nivelul creierului.

Nu demult au fost descoperiti feromonii, substante chimice cu ajutorul carora diferite specii emit semnale și care pot fi percepute de partener in dilutii foarte mari. Oamenii de stiinta spun ca parfumurile si rujurile cu feromoni actioneaza asupra subconstientului, crescand increderea in propria persoana si facandu-te sa pari irezistibila. Ele mai sunt numite si “arme de seductie in masa”.

Combinarea tuturor acestor coduri conduce la crearea unui nivel metacomunicativ care poate sa decontextualizeze mesajul in sensul dorit. De asemenea, codificarea polisemantica a unui mesaj poate genera o diversitate de opinii, ce se va rasfrange intr-o diversitate de atitudini.

O alta tema care implica perceptia si comunicarea de masa este tehnica controversata cunoscuta sub numele de “perceptie subliminala”. Aceasta notiune arata ca omenii pot fi influentati de stimuli de care nu sunt constienti.

Perceptia subliminala a ajuns prima oara in atentia publica in 1957, cand un angajat al Companiei pentru Proiectia Subliminala a incercat sa vanda un proiector special. El declara ca aparatul proiecta la fiecare 5 secunde un mesaj, pe ecranul pe care, in acelasi timp, era prezentat un film. Flash-urile de mesaj aveau o durata foarte scurta: 1/3000 dintr-o secunda. Aceste cuvinte si simboluri ascunse sunt numite “incastrari”. Corespunzator unei teorii bazata pe cea freudiana, spectatorul percepe aceste incastrari in mod inconstient si este influentat de ele.

O alta varianta a ideii de perceptie subliminala este caseta cu mesaj subliminal de autoajutorare. Caseta contine muzica clasica sau sunete ale oceanului, cu mesaje terapeutice inregistrate sub pragul auzului constient.

Se presupune ca perceptia subliminala este acea perceptie care are loc sub pragul de constientizare, dar pana la ora actuala nu exista nici o dovada sigura care sa sustina puterea influentei sale.

“De ce nu putem sa ne intoarcem in timp, inainte de concept, sa scriem chiar din simturi, sa notam variatii infime a ceea ce atingem […]!” CIORAN.

Articol realizat de Coca Alexandra

(Coca Alexandra este studenta in anul II la Facultatea de Geografie, Universitatea din Bucuresti, specializarea Geografia Mediului)

Surse informatii:

Surse fotografii:

http://www.actionfornature.org/blog/2010/10/15/noise-pollution

http://sabolscience.blogspot.com/

http://iam.peteashton.com/fulgurating-photos/

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
5 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Bravo, Alexandra!!!Foarte puternic mesajull!!! Articolul tău, cel puțin pentru mine apare așa, ca un semnal de alarmă. Doamne, cât de expuși poluării psihologice suntem în fiecare zi!

  2. Multumesc frumos! :) Ma bucur ca a avut acest impact, si-a atins scopul :) Este cazul sa incepem sa gandim singuri…

  3. Felicitari :*

  4. Merci! A avut si cartea de la tine contributia ei :) thanx again! :*

  5. Multumesc Alexandra.Articolul tau este excelent. Mi-ai facut o mare bucurie .Felicitari.

Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress