Despre CENVISU-2013, Greenly, ţări şi oameni

IMG_5210După cum vă scriam acum ceva timp, am avut bucuria să particip la CENVISU-2013, adică la Global Conference on Environmental Studies, în Belek, regiunea Antalya, Turcia. Au fost 5 zile pline de evenimente, de lucrări interesante şi întâlniri cu oameni deosebiţi! Sunt un om modest şi nu-mi place să vorbesc despre ce am realizat până acum, mult sau puţin…dar trebuie să mărturisesc că CENVISU-2013 m-a făcut să fiu mândră de mine şi echipa Greenly! Încă o dată le mulţumesc părinţilor mei, care au plătit toate cheltuielile legate de participarea mea la conferinţă! Şi, de asemenea, mulţumesc încă o dată întregii echipe Greenly, fără de care revista nu ar fi existat!

Participarea mea la CENVISU a fost umbrită de un mic eveniment neplăcut: mi-am pierdut aparatul foto, cu peste 450 de fotografii! Din vina mea! Cele mai multe fotografii reprezentau slide-urile lucrărilor prezentate la conferinţă!!! Lucrări care mi-au plăcut în mod deosebit, despre care voiam să vă ofer mai multe detalii…Acum mă voi mulţumi cu rezumatele şi promit că vă voi informa în momentul în care lucrările vor fi publicate in extenso.377257_10151323365765904_1573221888_n

În articolul de faţă, voi sintetiza în special aspectele ştiinţifice ale participării mele și ale conferinței. Despre călătorie în sine şi noii prieteni, voi scrie mai mult aici.

Chiar în avionul care m-a dus de la Istanbul în Antalya, am cunoscut doi participanţi, doi profesori din Malaezia (sau Malaysia), soţ şi soţie, oameni minunaţi, îndrăgostiţi de natură!

La aterizarea pe aeroportul din Antalya, am realizat că, exact în aceeaşi perioadă, în regiunea Antalya se desfăşurau 4 conferinţe cu tematici diferite, toate globale sau internaţionale! Era amuzant să vezi sute de oameni aşteptându-se sau căutându-se, zeci de cartonaşe cu nume de evenimente sau persoane, fluturate deasupra capetelor şi sute de zâmbete fericite în momentul descoperirii „persoanei-ţintă”!

pEabX_xRLZ1OcM5lhRjPVElz-zYqGDhglB5yvCQwFYQMicrobuzul m-a dus la noua mea locuinţă, pentru 5 zile, în Belek, un complex hotelier de 5 stele, un paradis al relaxării, aflat în natură!

Cele două zboruri (Bucureşti-Istanbul şi Istanbul-Antalya) m-au obosit destul de mult (am mărturisit şi în paginile Greenly, cât de mult îmi displac zborurile şi ce nerăbdătoare sunt să folosesc teleportarea :) – sper să ne fie pusă la dispoziţie cât mai rapid!), aşa că în seara primei zile la Belek, după formalităţile de cazare, nu am făcut decât să-mi aranjez toate lucrurile în superba cameră şi…să-mi revizuiesc prezentarea de a doua zi, despre Greenly! Vă spuneam că urma să fiu primul vorbitor, la secţiunea „Environmental Education”, imediat după deschiderea conferinţei!A4hI9Fi61qJFuQBBajpXUs65PAR4MyuFB4MMm7WLfNQ

Eee, a doua zi, însă, mi-a adus şi alte surprize plăcute! [Încă o paranteză şi o mărturisire: m-am trezit la 6.30 şi, după micul dejun care se servea de la ora 7.00, am mai făcut două repetiţii, de această dată cronometrându-mă şi purtând exact hainele şi pantofii cu care urma să particip în prima zi de conferinţă! Am vrut să evit orice situaţie neplăcută sau stânjenitoare, să mă simt în largul meu şi din punct de vedere al ţinutei, să fie totul cât mai bine pregătit cu putinţă! Ce ţi-e şi cu perfecţioniştii ăştia!! Mă amuză gândul că am fost surprinsă de cameristă în timpul acestor repetiţii, îmbrăcată şi încălţată de „gală”, ca să spun aşa, în picioare, lângă laptop-ul meu, în mijlocul camerei!...Cred că de-acolo s-a tras simpatia ei evidentă…despre care însă nu voi povesti aici, ci pe blogul Şcolii Azurlingua!]

La ceremonia de deschidere, am aflat că au fost trimise peste 400 de lucrări, din care doar 194 au fost acceptate, şi că erau prezenţi aproximativ 200 de participanţi din 36 de ţări! E un motiv de mândrie, nu-i aşa, să-ţi fie selectată lucrarea la o conferinţă globală de mediu! Eu am apreciat că în momentele de debut ale conferinţei, în eleganta sală au fost prezenţi 150 de participanţi. O parte dintre autorii lucrărilor urmau să ajungă în Belek în cursul acelei prime zile, având prezentările în a doua zi de conferinţă. Primele două zile ale evenimentului, desfăşurate între orele 9.00 şi 19.00 (!!), au marcat audierea a sute de lucrări, selectate pentru diverse secţiuni simultane, iar în a 3-a zi, ne-am bucurat de „Historical Places Tour”.

IMG_5168Tot la ceremonia de deschidere, ne-a fost prezentat un film despre Near East University, din Ciprul de Nord, unul dintre sponsorii conferinţei, fondată în 1988! Impresionant! 20.000 de studenţi, din Cipru şi alte 55 de ţări! Hotel propriu, navă proprie de instrucţie, spital propriu, bazin olimpic de înot, bibliotecă imensă, numeroase institute şi centre de cercetare! Toate într-o universitate! Un oraş într-un oraş! Mai multe puteţi afla  aici şi aici.

Dar pentru mine cel mai frumos moment din această ceremonie a fost reprezentat de Keynote Presentation, susţinută de Prof. Dr. Mahmoud H. Abdel-Kader, Preşedintele Universităţii Germane din Cairo, Egipt: Sunlight and Chlorophyll Derivatives for Malaria, Filaria, and Schistosomiasis Vectors Control in Infested Africa Swamps: An Egyptian Invention. O idee genială şi ecologică, care poate salva milioane de vieţi! Rezumatul lucrării îl aveţi aici:

“In this work we present successful field implementation of using Photodynamic modality to control Malaria, Filaria, and Schistosomiasis vectors in infested epidemic swamps in Uganda, Ethiopia, and Sudan. Malaria, Filaria, and Schistosomiasis (bilharizias) are all parasitic diseases and are considered life threatening. Yearly more than 350 million people are infected with Malaria and more than one million die due to its complications. Lymphatic filariasis is a painful and disfiguring disease, which infects an estimated 120 million people in tropical and subtropical areas. As for Schistosomiasis, 230 million are infected with this disease worldwide. Field trials were performed using chlorophyll derivatives (photosensitizer) which were added to the infested swamps to be taken by the mosquito larvae. The accumulated chlorophyll derivatives inside the larvae body induce, upon sunlight exposure, an oxidation stress, that results in organism death and cuts off the life cycle of the parasite. As an example, in Kasangati and Namanve cities of Wakiso, a district in Uganda, chlorophyll derivatives, as sunlight active photosensitizers, were applied to cover 250,000 square meters of infected swamps and sand pits (4gm/m²).

The infected cities were mapped for this field study using Geographical Positioning System (GPS). All the biotic and a-biotic factors were measured before and after treatment. Confocal laser scanning microscopy measurements were used to monitor the concentration and the dynamic distribution of chlorophyll derivatives inside the larvae of Anopheles gambiae mosquito. The results revealed that from 85% to 100% mortality of larvae population was obtained at different concentrations of chlorophyll derivatives (0-100 µm). Other biological beneficiary organisms such as the dragon fly larvae and mosquito predator larvae, which were present in the same treated swamps, were not affected (target selectivity).

These field trials are results of continuous and persistent work and have shown promising success in controlling Malaria, Filaria, and Schistosomiasis by cutting the parasite’s life cycle without new generation, formation, or reinfestation.

In conclusion, this work introduces a novel method, with low cost, that combines effectiveness, high selectivity, and highest levels of human safety and environmental friendliness.”

sED2Imr02doTvoM9Bjy44JPAvRtdMygr8n2Hw4etwi4[Anticipând puţin ceea ce va urma, vă spun doar că profesorul Mahmoud H. Abdel-Kader a fost în sală la cele două sesiuni prezidate de mine, precum şi la prezentarea despre Greenly! Am fost foarte emoţionată să primesc multe laude şi felicitări, atât pentru lucrare, cât şi pentru „mâna de fier” cu care am condus sesiunile! Şi în plus, de câteva ori, invitaţia de a veni la Cairo! Pentru mine a fost o onoare! Am câteva idei legate de o posibilă colaborare ştiinţifică, dar pentru moment nu le dezvălui! Sunt doar în fază incipientă şi totul trebuie gândit bine! Încă o dată precizez, a fost o bucurie să-l cunosc pe acest om deosebit!]

După ceremonia de deschidere, ne-am grăbit cu toţii spre sălile unde urmau să se desfăşoare lucrările pe diverse secţiuni, simultan. În acel moment, am aflat că voi fi „Chairman” la secţiunile „Environmental Pollution and Monitoring” şi „Environmental Education”, la ultima din ele având înscrisă şi propria lucrare despre Greenly, „Greenly Magazine – A modern educational project for a better environment”.

ohGuWYLlSeyI7svqdgVaYhu7zGVNrpYUfGlM4MHwAysTotul a decurs foarte bine şi am primit felicitări pentru fermitatea de care am dat dovadă ca preşedinte de sesiune (a trebuit să fiu strictă din cauza timpului redus pe care îl avea fiecare vorbitor la dispoziţie: 20 de minute), dar şi pentru lucrarea despre Greenly!

Am fost foarte fericită, pentru mine, pentru toată echipa Greenly, pentru Facultatea de Geografie, pentru România! A fost o minunată răsplată pentru tot efortul făcut în acest an şi jumătate de când am lansat revista, pentru toate investiţiile în timp şi bani (nu am calculat cu precizie, dar am cheltuit cel puţin 500 de euro de la lansarea revistei, în condiţiile în care sunt şi eu voluntar, precum toţi ceilalţi membri ai echipei, iar revista nu aduce nici un beneficiu financiar! Cât despre timp, este vorba de mii de ore de muncă, în aproximativ 540 de zile)! Toate problemele ivite în cele 18 luni au fost uitate, ca şi inevitabilele dezamăgiri! Bucuria a şters şi clipele de tristeţe apărute atunci când colegii din Algeria prezenţi la conferinţă, profesori ca şi mine, aflând că salariul meu este de 370 de euro, mi-au spus mai mult decât uimiţi: „Chiar şi în Algeria ai avea 1500 de euro! Iar in Franţa, vreo 3000!”…Proiectul Greenly merită întregul efort al echipei iar Sfintele Sărbători de Paşti ne-au adus un nou administrator, de această dată un profesionist, şi multe speranţe pentru tot ce facem! Sperăm ca într-o zi Greenly să se „monetizeze”, cum spunea unul dintre iniţiatorii proiectului, iar banii respectivi să fie folosiţi pentru cele mai frumoase proiecte eco!!IMG_5200

Ajunsă în acest moment al relatării, trebuie să subliniez două aspecte importante, pentru toţi cititorii Greenly, dar mai ales pentru cei tineri!

  1. Este esenţial să învăţaţi bine cel puţin o limbă de circulaţie internaţională! Fără să exagerez, am fost felicitată de câteva ori pentru nivelul de cunoaştere a limbii engleze. Şi eu ştiu că se poate şi mai bine! Nu este unul perfect! Mă apreciez la nivelul C1.1. În privinţa limbii franceze, pe care din păcate o cunosc doar la nivelul B1.1, trebuie să vă spun că eram singura vorbitoare a acestei limbi (!!), cu excepţia participanţilor din Algeria şi Canada!! Fără comentarii! Îmi promit să-mi perfecţionez franceza, mai ales că am primit invitaţia de a o prezenta pe Greenly în Algeria, ţară în care franceza este de bază, engleza fiind puţin vorbită. Îmi mai promit să fac tot posibilul să nu uit engleza şi…să-mi readuc aminte limba turcă, pe care cândva o ştiam, e drept, la nivel de începător, dar mă descurcam în situaţii obişnuite. ORICE LIMBĂ STRĂINĂ ÎNVĂȚATĂ ESTE O POARTĂ CĂTRE UN ALT UNIVERS AL CUNOAŞTERII!! Am întâlnit oameni foarte deştepţi, experţi în domeniul lor de preocupări, dar care nu vorbesc nicio limbă străină! Ce se întâmplă în cazul participării la o asemenea conferinţă? Au numai de pierdut!
  2. Este extrem de important ce prezentaţi pe slide-uri, în PowerPoint sau Prezi! Din nou zâmbesc, cu gândul la studenţii mei pe care, poate, i-am supărat cu observaţiile legate de modul în care-şi prezintă proiectele la seminarii. De anul viitor, am de gând să dedic câteva seminarii acestui aspect important: prezentarea unei lucrări, utilizând PowerPoint sau Prezi, insistând nu atât pe partea de design sau estetică, deşi sunt şi ele importante, cât mai ales pe ideile şi cuvintele cheie alese, pentru a fi postate în slide-uri, dar şi pe exprimarea liberă, cursivă, pe o temă selectată de fiecare student. Iarăşi trebuie să las modestia deoparte şi să spun că prezentarea despre Greenly a plăcut foarte mult! Nu vreau să adaug decât că, prin comparaţie cu alte prezentări, a fost una extrem de vie, la obiect, atrăgătoare, captivantă [le mulţumesc pentru ajutor lui Adrian Moroşanu (design) şi Vladimir Nechita (verificare engleză)]!

Nmjban-RK1w1DfwGkf9lLEwYi5scS0qcg5rSgkgfZSIAm audiat multe lucrări, dar acum aş vrea să prezint rezumatele celor care mie, personal, mi-au atras cel mai mult atenţia.

***Nabsiah Abdul Wahid, profesoară la Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, Malaysia (am păstrat numele exact aşa cum au fost trecute de dumneaei în rezumat), cea pe care am cunoscut-o în avion, o doamnă specială, a prezentat o lucrare din domeniul educaţiei de mediu, care nouă, profesorilor, ne-a mers la suflet (spre bucuria mea, am fost foarte mulţi profesori la această conferinţă globală!):

“Children’s River Expedition Experience: Analysis on Attention, Interest, Desire and Action

Environmental education (EE) tackles environmental degradation issue today by ensuring relevant, specific knowledge is passed on to, and acted upon by targeted groups in the community like children. River expedition (RE) is an example of an EE program’s creativity to inject the element of fun but effective learning experience for children while educators try to gain their attention, interest, desire and action (AIDA) on environmental issues. The literature identified the age of 12 as the cut off point for children on which they have developed their consumer behavioural characteristics and attitude. This study investigates whether children aged under and over 12 years old show different AIDA experiences in RE. Survey respondents consist of 48 primary school (10-12 years old) and 25 secondary school (13-16 years old) students who participated in a RE organised to deliver an EE program for youngsters. A comparison analyses using Mann Whitney test suggest that the cut off age at 12 does not affect children’s AIDA experience. RE is an effective EE method as it managed to gain children’s attention, interest, desire and action irrespective of their age. The findings provide an insight on children’s behaviour when participating in an EE program delivered via RE. The insight is useful for environmental educators particularly when strategizing the program and developing EE modules targeting the children’s segment.”IMG_5226

***Fatiha Sahnoune, o femeie inteligentă şi amuzantă, care mi-a rămas în inimă, a susţinut o prezentare despre strategia Algeriei pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. Fatiha lucrează la „Centrul pentru Dezvoltarea de Energii Regenerabile/Center for Renewable Energy Development”, din Algeria.

“Algerian Energy Strategy to Reducing Greenhouse Gas Emissions

In Algeria, as in other countries, the issue of greenhouse gas (GHG) emissions and climate change is the subject of great concern. As Climate change is a global problem and taking into consideration the principle of “common but differentiated responsibilities” as mentioned in the Rio Declaration in 1992, Algeria has initiated a broad program of voluntary reduction of GHG emissions and climate change adaptation. Thus although the contribution of Algeria on global warming is minimal (less than 0.5% of global GHG emissions), the country is, because its geographical position and climatic characteristics, very vulnerable and should integrate mitigation and adaptation into its development policy.

Even a small rise in temperature would lead to various socio-economic problems that hinder the development of the country. The models predict that rainfall events are less frequent but more intense, while droughts are more common and longer. The decrease of water resources, declining agricultural yields, encroaching desert, the challenge of planning and the energy consumption for air conditioning are only the initial impacts to which Algeria must find answers supportable economically and socially.

The study examines to what extent, Algeria can significantly reduce greenhouse gas (GHG) emissions. We present an analysis of the current situation, trends in CO2 emissions, footprint of Algeria, national climate plan and especially what will be the impact on GHG emissions of the new strategy for promoting renewable energy adopted in 2011 and expects to produce 40% of electricity needs from solar energy. The results show that in 2012 the GHG emissions totalled 153 MT CO2 eq and growing at a rate of over 3%. The Introduction of solar energy in electricity production and implementation of energy efficiency allow to reduce by 2030 more than 300 MT CO2 eq. Avenues of consideration relating to a combination of policies and improved technologies that are able to reduce CO2 emissions and mitigate the impacts caused by climate change in the medium term will also be presented.”

[Toate rezumatele au fost inserate exact aşa cum au fost redactate de autorii lucrărilor respective !]

EveT1onArI1ndUDmCZ7O3sGDf8ycnKq2FfBSPa55vcg***Nadéne Marx-Pienaar, de la Universitatea din Pretoria, Africa de Sud, mămica celui mai frumos băieţel din lume şi doctorandă la universitatea mai sus amintită, ne-a încântat cu o lucrare frumoasă, prezentată într-o engleză desăvârşită.

„Ignorance is bliss – South African consumers’ idealistic demands for perfect fresh produce amidst concerns over climate change

Despite the rapid increase in consumer demand for perfect fresh produce and consequential impact thereof on natural resources during the past decade, consumer research still neglects the issue of consumer education in terms of excessive/irrational consumption, consequential wastage and how it relates to climate change. The purpose of this study was to provide empirical evidence of SA consumers’ awareness of the consequences of excessive/irrational fresh produce consumption in order to determine avenues that could be pursued to enhance more sustainable behaviour. Findings suggested that the majority of respondents were moderately aware and informed about climate change. They nevertheless failed to answer certain crucial questions satisfactorily. Several problems that could be addressed in marketing to improve their consumption practices were identified. The influence of personal values in terms of consumers’ consumption practices were confirmed and predominant themes that could be used by marketers and retail to sway consumers towards a more altruistic approach were identified. More than 90% of the respondents indicated that education relating to sustainable fresh produce consumption is much needed and that retailers should be the frontiers in teaching and enabling sustainable practices.”1XWjjBiljgOOblMglrc221uR-SYMOYeZWXuWpQ487_c

***Miro Puhek, biolog şi specialist în GIS (interesantă combinaţie!), de la Sinergise, Laboratory for geographical information systems, Ltd., din Ljubljana, Slovenia, în curând doctor în ştiinţe, ne-a vorbit tot despre educaţia de mediu.

“Teachers’ Perceptions of Real and Virtual Field Work in Environmental Education

Various researchers declared that according to environmental education’s aims, teaching must consist of three bases: about the nature, in the nature and for the nature. Nowadays it is especially difficult to overcome the problems regarding the field work. The linear regression exposed financial issues, lack of time, responsibility of teachers and oversized groups of students. The purpose of the study was to expose the main obstacles of 202 Slovenian teachers (emphasis on Biology, Science teachers) and to analyse the conditions regarding the environmental education. As one of solutions for overcoming those obstacles, virtual trips were presented. Results have shown that teachers are generally more in favour of the virtual field work than students, but not all of them are equally favourable to the new technology. The nonparametric analyses showed the statistical significant differences for teachers’ subject, their teaching experiences and their digital competence.”

Să vă mai spun că toţi aceşti oameni, ale căror lucrări le-am apreciat mult, mi-au devenit prieteni? Şi mai sunt şi alţii…Poate că acesta este cel mai frumos rezultat al conferinţei: prietenia dintre specialişti care şi-au descoperit preocupări comune, scopuri comune, şi care cu siguranţă vor colabora în viitor!

Toate rezumatele pot fi citite aici.

537923_10151323386480904_1785226283_nA 3-a zi a conferinţei, cea în care am admirat locuri încântătoare din regiunea Antalya, a „sudat” prietenii, a adus zâmbete (şi lacrimi celei care vă scrie şi care şi-a pierdut aparatul foto în Side…lacrimile fiind uscate, însă, rapid de căldura sufletelor noilor prieteni!), dar şi nostalgia că în ziua următoare, mulţi dintre noi îşi luau rămas bun şi reveneau la casele lor!

Dar despre Belek, prieteni, întâmplări amuzante şi, din nou, despre limba franceză voi scrie pe blogul Şcolii Azurlingua (http://www.azurworld-romania.ro/general/limbile-straine-%e2%80%93-minunate-punti-catre-oameni-si-frumos)!

În încheierea articolului, aş vrea să mai mulţumesc Prof. Dr. A.M. Abd El-Aty, de la Universitatea din Cairo, Egipt, pentru înţelepciunea, inteligenţa şi echilibrul lui, dar şi pentru zâmbetul pe care şi l-a păstrat în permanenţă pe buze,  colegilor de conferinţă din Algeria, în prezent cadre didactice în Franţa, Karim Benhabib şi Ahmed Bellil, pentru prietenia lor şi puternicul simţ al umorului, precum şi dragei Eva Anna Vahalová, de la Universitatea de Tehnologie din Brno, Cehia, în prezent doctorandă la Universitatea Tehnică din Copenhaga, Danemarca, alături de care am petrecut ultima zi în Belek şi pe care am simţit-o ca pe o soră!IMG_5255

Mulţumesc pentru fotografii următorilor dragi colegi: Ahmed Bellil, Eva Anna Vahalová, Nadéne Marx-Pienaar şi Nabsiah Abdul Wahid (dar şi soţului ei, Ismail Abustan).

Sper din toată inima să ne revedem cu toţii anul viitor, în Italia, la o altă conferinţă globală de mediu!

IMG_5262PS: Aş vrea să anunţ că premiantele din ultima etapă a concursului nostru vor fi răsplătite cu premii în bani, după cum urmează: Șerban Antonia, studentă în anul I, Geografia Turismului, Facultatea de Geografie, București, şi Alexandra Dumitrescu, studentă în anul III, specializarea Meteorologie-Hidrologie, Facultatea de Geografie, Bucureşti – câte 100 de lei; Mădălina Manolea, elevă la Şcoala „Ion Creangă” din Bacău – 200 de lei. Din păcate, sponsorii nu s-au „grăbit” să ne contacteze, iar cei care totuşi au făcut-o…s-au „volatilizat” între timp! Premiile sunt oferite de…coordonatoarea revistei :). Le rugăm pe cele 3 premiante să ia legătura cu noi, pe adresa de contact Greenly. Le felicităm, încă o dată, pentru tot interesul de care au dat dovadă faţă de concursul nostru!Jo4rHMoi-aTRdBX6C-AyvVrku8MfnVOLuDctdARZlvYSMiTnZqwbedS15OUUOMUGf_RJg-eHu92InDHHUkZlMc

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
2 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Felicitari pentru tot ce ati realizat si mult succes in continuare.

    • Va mulțumim foarte mult! Vom face tot ce ne sta în puteri ca Greenly sa rămână o revista de calitate, căutată de cititori :)!

Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress