Masinile ecologice – intre moda si necesitate

Problema energiei si a poluarii capata proportii din ce in ce mai mari. Daca avem energie, avem si poluare, daca nu avem poluare, avem mai putina energie. E un joc al compromisului unde echilibrul pare imposibil de gasit. Dorinta tot mai mare a oamenilor de a circula rapid solicita cantitati tot mai mari de combustibil si implicit o crestere a cantitatilor de gaze cu efect de sera emise in aer. Cu toate acestea, schimbari in mentalitate, dar mai ales pe linie tehnologica, par sa survina rapid. Masinile ecologice isi fac usor, usor loc pe piata auto, cererea fiind din ce in ce mai mare. Daca la inceput doar VIP-urile isi permiteau o asemenea masina in semn de respect pentru natura, moda si mare moft, acum lucrurile par sa devina realitate si pentru oamenii cu buzunare mai mici.

Astazi putem clasifica trei tipuri de masini ecologice:

  • Bazate pe biocombustibil – care folosesc combustibil mai putin poluant: GPL (gaz petrolier lichefiat), biogaz (obtinut prin fermentatia unui amestec de ape uzate si deseuri din industria agroalimentara), hidrogen (au la baza reactia dintre hidrogen si oxigenul din aer) etc
  • Hibrid – care combina motorizarea bazata pe combustibil cu cea electrica (HEV)
  • Electrice – care folosesc in totalitate o sursa de energie regenerabila (energia solara de exemplu)

Masinile ecologice au multe avantaje: poluare considerabil redusa, zgomot redus, consum mai mic etc. Ca dezavantaje ar putea fi luate in considerare limitele de stocare a energiei. V-ati fi asteptat poate si la pret. Ei bine nu, masinile eco au devenit foarte accesibile in ultimii ani, coborand la pretul masinilor care folosesc motorizare standard.

Cele mai cunoscute masini ecologice in momentul de fata sunt HEV-urile (hybrid electric vehicle/vehicul electric hibrid), care combina un motor conventional bazat pe combustibil fosil cu unul electric. De aici pornesc o multime de combinatii, in care fie energia cinetica, fie combustibilul sunt folosite pentru reincarcarea bateriei, sisteme de control ale motorului care opresc masina atunci cand stationeaza si repornesc motorul la activare sau in care cele doua sisteme (electric si pe combustibil) sunt folosite impreuna pentru a castiga o putere mai mare.

Lohner-Porche Mixte Hybrid – a fost primul automobil hibrid (motor pe combustibil si motor electric), lansat in 1900

Ideea utilizarii unei surse de energie bazata pe altceva decat pe combustibil fosil nu este deloc noua. Primul autovehicul hibrid se pare ca a apartinut lui Ferdinand Porche care in 1900 a dezvoltat automobilul numit „Mixte”. Autoturismul putea rula cu 50 km/h pe o distanta de 65 km bazandu-se doar pe baterie. Ideea a fost apoi preluata si dezvoltata si de alti producatori precum Audi sau Volvo, fiecare incercand sa aduca imbunatatiri. Insa abia dupa 1997 conceptul a inceput sa capete proportii, cand japonezii au scos Toyota Prius, un model hibrid care se bucura de un mare succes si astazi, pana acum fiind vandute aproximativ 2.5 milioane de unitati. Primii pe piata automobilelor hibride par sa fie americanii (SUA), cu peste 2 milioane de masini hibride achizitionate. Automobile hibride au fost scoase si sub alte marci, precum Honda, Lexus, Ford, Hyundai, Peugeot, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi etc.

Oricum ar fi, scopul principal al producatorilor este acela de a reduce emisiile si de a proteja mediul. Un alt scop, ascuns, este acela de a se mentine pe piata, caci concurenta e mare, iar jocul a inceput demult. Prin urmare ofertele se inmultesc, iar daca acum cativa ani ne uitam cu ochii mari la televizor la primul showroom unde era prezentata o masina cu motor hibrid scoasa pe linie de productie, acum nu mica ar trebui sa fie surprinderea ca si Dacia isi permite sa dezvolte un motor hibrid (e vorba despre Dacia Hamster Hybrid-Electricway care a fost conceputa de mai mulţi studenţi de la Universitatea Piteşti in cadrul unui proiect).

Acum, asa cum a fost dintotdeauna, fie ca va permiteti un Fisker Surf cu 408 CP, care urca la 100 km/h in doar 6 sec. si costa 100.000 $, fie o Dacia Hamster care probabil ca va fi de 5 ori mai ieftina, aveti posibilitatea clara de a alege o masina ecologica, fiecare, dupa posibilitati…

Fisker Surf – productie finlandeza, lansat la Salonul Auto Frankfurt in 2011 a obtinut un loc in top 10 masini ecologice

Dacia Hamster Hybrid-Electricway prezentata la Monte Carlo in martie 2011

Sursa foto: alternativa eco, www.promotor.ro, Dacia Hamster, Porche

Despre autor
Specialist în conservare și protecția mediului
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress