Societatea actuala se confrunta cu crize la toate nivelurile sale. Aceasta arata fara nici un dubiu ca ne indreptam intr-o directie gresita, ca bazele societatii in care traim sunt fundamental gresite.
Daca ne-am apleca sa studiem natura – cu modestie, bun simt si inteligenta – am observa ca legile ce o guverneaza sunt pline de armonie si ca nimic nu este nepotrivit sau imoral. Natura are principii simple dar care functioneaza ireprosabil. Cu toata infatuarea noastra de “stapani ai naturii”, nu am reusit decat sa “zgariem” o dara insignifianta pe suprafata ce inconjoara misterele de nepatruns ale naturii. Cu toata “stiinta” noastra “ultraevoluata”, nu reusim decat in mica masura sa intelegem natura si cu atat mai putin sa-i stapanim legile.
Natura nu face risipa de materiale si energie iar in procesul creatiei si dezvoltarii nu produce deseuri sau componente nefolositoare. Cu ingamfare noi ne proclamam ca fiind cu mult superiori tuturor civilizatiilor ce au locuit vreodata pe pamant. Oare cu ce suntem noi superiori civilizatiilor ancestrale ce traiau in armonie cu natura: cu asa-zisul “lux” si “civilizatie” din jurul nostru sau poate cu haul moral tot mai apasator ce se casca in sufletele noastre?
Venind pe pamant avem datoria sa ne comportam ca niste “albine” si nu ca “lacustele”. Atat timp cat traim, fiecare dintre noi consuma o “portie” mai mica sau mai mare din rezervele acestei planete. Daca vom continua ca si pana acum, va veni inevitabil o zi in care pamantul va fi plin de “gropi” in care am cautat materii prime si plin de mormane de gunoi facute de “societatea de consum”.
Multi se intreaba ce-i de facut pentru a trai sanatosi intr-o lume sanatoasa. Poate cel mai important lucru ar fi acela de a invata sa spunem “NU”. In fiecare clipa avem la indemana liberul arbitru de a spune “nu” la tot ce este in contradictie cu legile naturii si cu principiile unei vieti sanatoase.
Factorul determinant in progresul oricarei civilizatii este dat de sursele de energie la care are acces. In ziua de astazi, societatea noastra este dependenta in proportie covarsitoare de energie electrica, atomica, petrol, gaze si carbune. Ele sunt “motorul” societatii noastre dar paradoxal si frana sa. Din pacate, ele sunt cauza majora a poluarii precum si a controlului care se exercita asupra celor care au nevoie de aceste surse de energie. Oare merita platit pretul pentru ele si pentru “beneficiile” pe care ni le aduc? Exista alternative de surse de energie ieftine si nepoluante?
Cercetarile in domeniul surselor neconventionale de energie s-au indreptat cu precadere in directia energiei eoliene, solare, a mareelor. Acestea sunt prezentate ca fiind surse nu tocmai competitive in raport cu cele clasice datorita unor inconveniente legate de fiecare dintre ele.
Exista un paradox: universul abunda de energie, dar noi inca nu stim cum s-o captam si folosim (sau cel putin asa ni se spune prin toate mijloacele de informare). Un singur atom inmagazineaza in el o energie colosala. Singurul mod in care am reusit sa o folosim a fost fisiunea atomica, adica distrugerea atomului. Cu toate acestea, multi cercetatori au facut descoperiri majore ce deschid portile unei fabuloase independente energetice si a unei prosperitati la indemana oricui.
Genialul inventator Nikola Tesla, aroman originar din fosta Iugoslavie, stabilit in SUA, a realizat un sistem nepoluant de producere a energiei electrice ce putea opera in orice conditii si putea fi plasat in orice loc. Mergand la unul dintre magnatii vremii – bancherul J.P. Morgan – sa ceara fonduri pentru aplicarea si dezvoltarea sistemului sau, raspunsul acestuia a fost negativ, deoarece nu putea sa puna contor si sa taie chitante pentru energia consumata si deci investitia nu era profitabila.
Din pacate, aceasta este mentalitatea si in momentul de fata. Oare ce firma sau guvern ce obtine profituri de pe urma petrolului ar sustine producerea unui motor care sa functioneze cu apa? Atat timp cat energia este cheia controlului asupra maselor de oameni, nici un guvern nu va sustine dezvoltarea unor surse independente si aproape gratuite de energie.
Daca vrem sa stopam distrugerea pamantului si implicit a noastra trebuie sa ne orientam in directia dezvoltarii surselor de energie gratuita si nepoluanta.
Adina
07/12/2011
Din pacate, totul se rezuma la bani si obtinere de profit …
Valentina Manoiu
07/12/2011
In momentul de fata, asa este. Dar mentalitatile se schimba. Si se pot schimba si cu ajutorul nostru, al tuturor. In primul rand, cred ca este important sa informam oamenii despre existenta altor surse de energie, foarte putin cunoscute. In al doilea rand, publicul trebuie sa stie ca deja exista grupuri, organizatii, comunitati care sunt preocupate de conceperea si realizarea unor dispozitive ce utilizeaza free-energy. Dar despre toate acestea voi vorbi in urmatoarele doua parti ale articolului. Multumesc mult pentru comentariu si pentru ca ati rasfoit revista Greenly Magazine :)!
Coca Gherghescu
12/12/2011
Spuneti: “In fiecare clipa avem la indemana liberul arbitru de a spune “nu” la tot ce este in contradictie cu legile naturii si cu principiile unei vieti sanatoase.” Da, numai ca sistemul de referinta la care se raporteaza acest liber arbitru este atat de diferit de la o persoana la alta, incat ma tem ca va fi greu sa se gaseasca o metoda rapida de aducere la realitate a tuturor. Daca in anumite sate inca exista persoane care strang deseurile si le ard in spatele casei sau le depoziteaza pe langa casa cand exista sistem de gestionare a deseurilor in zona, si daca numarul acestor persoane este mare sau foarte mare, deja si specialistii in psihologia mediului inconjurator pot ridica mainile in sus, ca nu au ce sa faca. Singura metoda eficienta ca unii sa nu aiba cum sa polueze mediul cu deseuri este sa nu le aiba. Dar cata vreme au banii pentru alimente si obiecte ambalate, un mediu curat la satul romanesc ramane un vis.
Valentina Manoiu
12/12/2011
Ma bucur ca ati citit articolul si ca v-ati expus parerea. Uitati cum vad eu lucrurile in privinta exemplelor date de dumneavoastra. Nu ai cum sa spui „NU” la ceva ce contravine unei vieti sanatoase, daca nu stii ce inseamna viata sanatoasa, ce iti face rau tie si naturii, ce este bine sa folosesti si ce nu, ce poate fi ars si ce nu, ce inseamna sa pui intr-un container (care este colorat intr-un anume fel) obiectele din acelasi material, care nu-ti mai trebuie etc. Insa toate aceste lucruri trebuie explicate oamenilor, simplu, cu rabdare si din inima. Nu am vorbit de metode rapide, nici nu cred ca exista sau ca este posibil sa educam rapid. Am avut si am multi studenti din mediul rural. Sa stiti ca adevaratii OAMENI din mediul rural stiu foarte bine sa-si apere mediul si inteleg, ajutati de o intelepciune nativa, ce ii trebuie naturii. Trebuie doar sa li se explice, sa li se arate, cu respect, convingere, daruire. Sunt sigura ca nimeni nu le-a spus ca in acel „fum” rezultat din arderea „gunoaielor” sunt gaze cancerigene si ca se pot imbolnavi si pot muri…Si nu stiu daca le-a explicat cineva ca atunci cand aseaza „gunoaiele” pe pamant, langa casa, in pamant intra aceleasi substante „otravitoare”, care ajung in apa din fantani sau in legumele pe care le cultiva si, din pacate, din nou „boala” este la ea acasa…
Totul pleaca de la educatie, educatie prin explicatie, prin propriul exemplu sau exemplul altora, prin sfaturi de bun simt, pertinente.
Sunt multe de spus si imi cer scuze pentru raspunsul lung. Va multumesc ca ati citit articolul si sper sa ne „rasfoiti” in continuare !
Coca Gherghescu
13/12/2011
Da, multe pleaca de la educatie, dar lumea nu va intelege mai mult decat poate la un moment dat, iar procesele evolutive dureaza. Oamenilor li se poate explica, dar ei mai trebuie si sa inteleaga, si, daca inteleg, mai trebuie si sa creada. Cat despre intelepciunea nativa de care vorbeati, ea a existat, dar a avut limite, cel putin in anumite zone ale tarii. Batranii ingropau si/sau ardeau deseurile si le ingroapa si le ard si astazi. Daca nu era o problema deosebita cu materialele de acum 60 de ani, acum este, si aici e si problema, ca nu o sa convingeti pe multi trecuti de anumite varste ca deseurile de acum sunt toxice si metoda veche nu mai merge, ca una era sa ingropi un sac de canepa si o cana de lut si alta sa ingropi baterii uzate, si plastice de tot felul, imbracaminte si incaltaminte sintetica. Cata vreme deseurile nu vor fi colectate – unele chiar contra cost – in sat, o parte vor ajunge la deseurile menajere, dar o parte nu vor ajunge. Cat anume, nu stie nimeni.
Coca Gherghescu
13/12/2011
Cat ajunge in pamant, cat in aer, si cat pe albiile apelor, e greu de estimat, poate primariile care stau pasive la vederea albiilor transformate in depozit de deseuri menajere si din constructii ar fi bine sa aiba timp si bunavointa sa calculeze…
Valentina Manoiu
13/12/2011
Eu sunt convinsa ca daca oamenilor li se explica efectele extrem de grave ale “aruncarii” deseurilor / “gunoaielor” in orice loc, ei isi vor schimba comportamentul, indiferent ca sunt tineri sau batrani, din mediul rural sau urban. In momentul in care afla ca le sunt puse sanatatea si viata in pericol, oamenii reactioneaza, chiar si cei mai in varsta.
In privinta colectarii selective, asa cum precizam si in raspunsul anterior, aceasta poate fi explicata si pusa in practica in multe comunitati si rezultatele s-au vazut in diverse orase din Romania. Ca orice „obicei” nou sau practica nou introdusa, la inceput este nevoie de timp pentru ca oamenii sa se obisnuiasca si sa inteleaga noul „mod de viata”, dar dupa aceea, acest „obicei” bun, de a separa deseurile pe categorii si a le introduce in containere diferite, devine obisnuinta, deprindere. Nu voi da aici exemple de localitati unde colectarea selectiva a deseurilor a avut succes; sunt destul de numeroase si vom scrie despre ele in articolele noastre, la rubrica “deseuri”.
Exista, de asemenea, diverse modalitati de a stimula si motiva oamenii sa colecteze selectiv…insa si despre aceste lucruri vom prezenta articole la „categoria” deseuri.
Si, intr-adevar, este nevoie ca autoritatile (locale sau centrale) sa-si asume responsabilitatea pe care o au in privinta protectiei mediului.
Va asigur ca vom discuta in revista Greenly Magazine despre toate aceste aspecte. Va multumesc inca o data pentru interesul dumneavoastra si ne bucuram mult ca ne cititi articolele !
Bogdan Olariu
15/12/2011
Mi-a placut articolul dumneavoastra! Legat de schimbarea mentalitatilor, parerea mea este ca intr-adevar este greu sa schimbi un om trecut de 50 de ani (dar nu imposibil!). Insa eu as pune accent in acest capitol pe scolile generale si pe educatia facuta aici. Profesorii se pot schimba mai repede (se presupune ca se documenteaza, sunt intelectuali), iar copiii inca si mai repede. Este adevarat ca parintii au o influenta covarsitoare, insa asta ramane totusi cea mai rapida cale (zic eu) de schimbare a mentalitatii. O sa dezvoltam ideea aceasta in articolele urmatoare la categoria “viata eco”.
Valentina Manoiu
15/12/2011
Multumesc mult, Bogdan :)! Si…ai mare dreptate !! Copiii sunt cei mai receptivi la educatia de mediu ! De multe ori se intampla ca ei sa-si “educe” parintii :)! Si eu cred ca prezentarea diverselor probleme de mediu in scoli, campaniile de informare pot schimba mentalitati si modela copiii! Si sunt foarte eficiente ! In privinta adultilor, eu am constatat din experienta mea de pana acum ca ei isi schimba comportamentul (si astfel il orienteaza catre protectia mediului) doar atunci cand sanatatea si viata lor sunt puse in pericol, sunt amenintate…
Asteptam cu nerabdare viitoarele articole despre “Viata Eco” !
Mihai Olenici
09/01/2012
Cand Nikola Tesla a batut la usa lui J.P. Morgan sa-i ceara acestuia fonduri pentru aplicarea si dezvoltarea sistemul sau de producere a energiei electrice nepoluante, Mr. Morgan tocmai statea cocotat bine mersi pe coama valului capitalismului de unde privea lumea cu ochii in forma de semnul dolarului [imi vin in minte imaginile acelea din desene animate:) ].
Etapa aceea istorica a trecut asa cum a trecut. Cu razboaie mondiale, cu transformari geopolitice, cu exploatarea la maxim a resurselor naturale – in speta a combustibililor fosili [e drept ca se tot descopera zacaminte noi insa intre timp oamenii au inteles - in sfarsit! - ca acestea nu sunt inepuizabile] – cu celebrele defrisari, cu inundatii catastrofale, cu aventura spatiala si cu cea digitala, cu incalzirea globala :( si asa mai departe.
Dar a trecut si cu o serie de desoperiri revolutionare – noi tehnologii, noi materiale. Si au mai fost si transformarile in ceea ce priveste mentalitatile si abordarile. Tot mai multi oameni simpli, institutii [publice sau private] firme, guverne au inteles ca e nevoie sa ia in serios chestiunea surselor de energie ieftina, [gratuita, chiar] si nepoluanta.
Se investeste masiv in cercetare si in productie [ma intreb ce ar spune acum Mr. Morgan...]. Se discuta mult [si nu intotdeauna fara rost], se negociaza mult [eh!... din pacate, aici se cam taraganeaza treaba si uneori rezultatele sunt dezamagitoare...]. E adevarat si ca [inca] se mai exploateaza si utilizeaza combustibili fosili. Si ca acestia inca mai alimenteaza motoare militare [si nu numai civile]
Dar un lucru e clar: lucrurile se schimba. Iar impresia mea e ca se schimba in bine. Viitorul se vede mai verde [ca sa parafrazez un celebru slogan].
Valentina Manoiu
09/01/2012
Daaa, aveti dreptate :)! Traim alte timpuri, in care au loc zilnic descoperiri tehnice si stiintifice :). Insa, in privinta mentalitatilor, intereselor, abordarilor – in special cele la nivel macro – mai este de lucru :)…Credeti ca “monopolul financiar” este usor de parasit de catre cei care-l detin ?? Sau guvernele marilor puteri ar fi incantate sa dea imediat “unda verde” energiei gratuite :)?? Nici vorba :)!! Inca exista multe interese economice, politice si militare :)…Va mai dura ceva…dar nu atat de mult cat spera “ei”, fiindca noile tehnologii de comunicatii, internetul, au dat deoparte “perdelele groase” care acopereau secretul acestei energii misterioase :) ! Eu, una, abia astept sa o folosesc :D! Va multumesc pentru comentarii si va mai astept la noi :), acasa la Greenly :D!
Mihai Olenici
09/01/2012
Cat despre gestionarea deseurilor/gunoaielor, cred ca responsabilitatea apartine in egala masura mai multor factori: celor care fac educatie, celor care trebuie sa gandeasca si sa implementeze politici [policies], celor care trebuie sa respecte legea, celor care trebuie sa impuna legea si, last but not least – oamenilor care produc aceste deseuri indiferent cine sunt si unde traiesc ei.
Cand toti acesti factori isi vor asuma la modul serios responsabilitatea ce le revine, vom putea privi problema cu incredere si optimism. Pana atunci, insa, modelele pozitive sunt in minoritate.
Dar daca e sa privim jumatatea plina a paharului [nu de plastic...], aceste modele exista. Adica inceputul a fost facut.
Valentina Manoiu
10/01/2012
Asa este, aveti perfecta dreptate in privinta responsabilitatii! Dupa parerea mea, aspectele cele mai “sensibile” sunt legate de impunerea legii si respectarea ei. Insa gestionarea deseurilor se afla pe drumul cel bun, deocamdata la inceputul drumului :)…Mai avem pana la finalul calatoriei :)…
xorg
10/01/2013
Din armonia si moralitatea natruii fac parte si dezastrele naturale, care curma sute de mii de vieti, tot de aici face parte si brutalul lant trofic si oare cat de moral si armonios ni se pare un mascul de urs care ucide puii unei ursoaice, sau leul care vaneaza puiul nou nascut al unei antilope? Oare totul este asa moral si armonios in natura? Cred ca depinde doar de pozitia observatorului. Incercam sa vedem lucrurile doar in alb si negru pentru ca ne este mai usor asa, dar ele sunt si gri si rosii si verzi, iar noi strivim frumusetea curcubeului cu gandirile noastre ignorante.
Ne place sa folosim logica booleana chiar si cand stim ca exista logica fuzzy . Incercam sa-i invatam pe cei din mediul rural sa-si gestioneze deseurile si asta cu toate ca ei fac de sute de ani mai bine decat noi asta, ei folosesc si cocenii de la porumb, noi in agricultura moderna ai tocam sii aruncam pe camp, ei folosesc la foc gunoiul dar cea mai mare parte a acelui gunoi sunt resturi vegetale, la vremurile moderne s-au adaptat usor, petul de plastic il folosesc in gospodarie, pun vinul si compoturile in el pt al da rudelor de la oras, iar bluza veche se transforma in carpe de sters. Oare credeti ca suntem in masura sa-i invatam noi despre reciclare? ganditi va rog doar la obiceiul de Craciun de taiere a porcului, nimic nu se pierde din acel porc, partile ne comestibile omului sunt date necuvantatoarelor din ograda, pana si din untura se face sapun, Ce-i drept aici sta destul de bine si industria alimentara moderna, doar ca ne mai confunda cu necuvantatoarele cand fabrica mezelurile. Consider pozitiva abordarea subiectului energiilor neconventionale, doar m-am aprins un pinc atunci cand s-a ajuns la incercarea de-ai invata pe alti cea ce noi nu cunoastem. Referitor la la implicatiile socio economice ale unor tehnologii care ar asigura o oarecare independenta a indivizilor fata de societate. Credeti ca daca am face un aparat de uz casnic care prduce vodka si la-m vinde in rusia, am destabiliza statul Rus?
Cu respect.
Daca nu am suparat tare am sa revin.
George Stoean
02/03/2013
Energia libera va schimba din temelii socetatea umana. No vor mai intra bani in conturile celor putini vor putea evolua cei multi. Evolutia va continua pe un alt drum comunismul sa dus capitalicmul a apus evolutia omeniri continua dar pa un alt drum care trebuie sa respecte doar legile universului nu pe cele de grup. Avem o singura constitutie Biblia pe care inca nu am reusit sa. O intelegem si sa o respestam. Ce au prezis maiasi se adevereste a apus o lume se naste alta, era energiei libere va transforma pla eta radical.noi. ca oameni vom avea timp sa intelegem natura cu legile ei in viitor nici legile lui ohm nu ne vor mai fi folositoare,dar o banala constitutie a oricarui stat facuta de anumite grupuri de interese.oare stramosi nostri nau avut si ei ldgi mai stie cineva despre ele.
NEGRU IONASCU, Braila
22/11/2016
Dialogul vostru este putin fantastic. A inceput crearea sistemelor de gestionare a deseurilor in Romania, dar oare, cate functioneaza ?
Particip efectiv la realizarea unui Sistem de Management Integrat al Deseurilor, au fost puneri in functiune partiale, dar pe de-atregul inca nu functioneaza. Pana atunci mai cresc muntii de deseuri.
Poluarea in mediu rural cu arderea frunzelor, a paielor si aruncarea pe ogor a gunoiului de grajd este o frimitura, fata de poluarea industriala. “Noroc” ca nu mai merge industria.