AirPod: mai eco-dragalas nu se poate!

Putine “gadget-uri” de pe piata sunt mai ravnite decat iPod-ul. Intalnesti pe cineva cu un iPod aproape fiecare zi. Insa mult mai interesant ar fi daca toata lumea si-ar cumpara si… AirPod-uri! Am facut aceasta paralela nu doar datorita asemanarii denumirilor, ci mai ales pentru a sublinia ca ar fi de laudat sa avem mintea deschisa si la idei care vin in ajutorul mediului si al sanatatii noastre, si nu doar la obiectele moderne si atat.

Ce este un Air-Pod?

Este o masinuta simpatica ce utilizeaza drept combustibil… aerul comprimat! A fost creata de catre francezi (compania MDI, creator- Guy Negre) si a inceput deja sa fie produsa in serie dupa anul 2009. Cu ajutorul unui sistem electric, automobilul inmagazineaza aer la presiuni mari in rezervoare mici, eliberandu-l apoi treptat si punand in miscare pistoanele motorului (sursa: www.mdi.lu).

Sursa foto: cuibus.ro, fotograf:Zooomr

AirPod are doar 5 cai putere, dar atinge viteza de 75 km/h, datorita faptului ca este un automobil foarte usor (cantareste aproximativ 220 kg). Pretul pe combustibil (umplerea rezervoarelor cu aer, care se realizeaza la o statie speciala in numai 90 de secunde)- o sa va placa!- este de numai 50 de eurocenti la 100 km! Deci cu un euro, te plimbi 200 de km in AirPod! Cu zero poluare! Super, nu-i asa?

De asemenea, este destul de spatios, modern (vezi foto) si se conduce cu ajutorul unui joystick! Este rezonabil si din punct de vedere al sigurantei: in cazul unui accident, rezervoarele cu aer comprimat nu explodeaza, ci sunt proiectate astfel incat aerul sa iasa prin fisura lent si in maniera controlata (sub forma de „fasait” :) ). Airbagul este extern si poate fi declansat intentionat. Alte teste mai riguroase privind gradul de siguranta nu au fost efectuate inca.

Click aici sa-l vedeti plimbandu-se prin Amsterdam!

Cateva detalii tehnice pentru cei priceputi si pasionati de lumea autovehiculelor:

  • Tip: automobil pentru mediul urban
  • Locuri pasageri: 3-4 (1 in cazul automobilului Baby AirPod sau Cargo AirPod- folosit deja in aeroporturi)
  • Lungime: 2.07 m, latime: 1.60 m, inaltime: 1.74 m
  • Capacitate cilindrica: 180 cm3
  • Compozitie caroserie: fibra de sticla si spuma poliuretanica
  • Presiunea aerului stocat: 350 bar
  • Volum rezervor: 200 L
  • Control de stabilitate: sistem asistat-corectia traiectoriei
  • Oglinzi retrovizoare + camera video si ecran TFT
  • Viteza maxima: 70 km/ h
  • Autonomie in mediul urban: 220 km
  • Timp de alimentare cu aer: 1.5 minute

Pentru alte aspecte tehnice pe care nu am stiut sa le traduc, click aici.

O astfel de masinuta costa in jur de 6000 euro (un pret justificat din punctul de vedere al tehnologiei, si nu al puterii masinii). Evident, nu este un automobil perfect. Iata cateva dezavantaje:

- alimentarea completa a sistemului electric (la orice priza electrica) ar dura aproximativ 9 ore (dar daca dupa cei 220 km parcursi ai grija sa lasi bateria la incarcat peste noapte, e perfect!)

- ar trebui introduse si in Romania statii specializate pentru a putea alimenta rezervoarele cu aer comprimat

- pasagerii din spate trebuie sa mearga cu spatele la drum (problema pentru cei cu rau de masina, inclusiv pentru autoarea articolului :) dar se rezolva cu o pastiluta)

- din punctul meu de vedere, ar trebui sa se circule in interiorul orasului aproape exclusiv cu automobile usoare, pentru ca pagubele accidentelor sa fie minime (ciocnire AirPod vs masina de teren- nu suna prea bine);

Daca majoritatea cetatenilor- soferi dintr-un oras aglomerat precum Bucurestiul s-ar plimba cu o astfel de masina in interiorul orasului, ar disparea atat smogul, cat si stresul provocat de pretul benzinei! Nu iti trebuie o viteza mai mare de 75 km/h sa ajungi la serviciu, nu-i asa? In plus, nu zice nimeni ca ar trebui sa renuntam la masinile pe benzina (cel putin cat timp inca mai exista resurse de petrol). Am putea valorifica puterea si confortul oferit de acestea, precum si banii de benzina/motorina- vizitand cu ele locuri mai indepartate, din afara orasului sau a tarii!

Efectuand un simplu calcul in functie de distanta pe care o parcurg in Bucuresti si in apropierea acestuia, cu masina mea nu foarte economica din pacate, am constatat ca daca as conduce o astfel de masinuta dragalasa, as economisi cam 70 de euro pe luna, deci aproximativ 840 de euro pe an! Cu banii acestia as putea vizita cate o tara straina in fiecare vara. Si chiar daca as vizita lumea cu masina pe benzina, aceasta consuma la drum lung mult mai putin decat consuma in oras (per 100 km), dar si polueaza mult mai putin datorita lipsei semafoarelor. Iar la vizitarea unui oras ca Amsterdam de exemplu, as inchiria un AirPod, lasandu-mi masina pe benzina la periferie. Nu vreau sa-l vizitez? Simplu, il ocolesc pe soseaua de centura. Orasele ar ramane sanatoase si aerisite.

Vei spune ca aceste scenarii sunt de-a dreptul utopice. Dar cred cu tarie ca daca vrem cu adevarat, orice se poate!

Astept cu interes comentariile voastre pe aceasta tema. De asemenea, pentru a fi la curent cu cele mai noi articole scrise de redactorii Greenly Magazine dar si de colaboratori, va invit sa va abonati la newsletter-ul revistei noastre !

Bibliografie:

www.mdi.lu
www.descopera.org
www.ecogeek.org
www.newspress.ro

Despre autor
Doctorand la Universitatea din București, Facultatea de Geografie, anul III
6 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Chair daca sunt unul dintre cei care prefera modalitatile de propulsie clasice, consider ca pentru mediul urban un astfel de vehicul ar fi foarte util prin avantajele pe care le-ai mentionat.
    Cea mai mare problema pe care o vad, si pe care, de altfel, ai mentionat-o si tu, este aceea legata siguranta pe sosea. Desi tu te-ai referit doar la autovehiculele de tip SUV pe care le regasim in orase tot mai des, fara ca acestea sa isi justifice prezenta printr-un motiv bun in mediul urban, pot spune ca Air-Podul nu este un vehicul tocmai sigur. Si daca ar fi implicati intr-o coliziune cu un autoturism de dimensiuni relativ mici dar prevazut cu sisteme de siguranta activa si pasiva si cu zone de deformare la impact, pasagerii Air-Podului ar suferi leziuni serioase. Chiar si la viteze de oras, respectiv 50-60 km/h, energia degajata ar fi destul de mare (energia de miscare este direct proportionala cu patratul vitezei).
    Sa nu crezi ca sunt impotriva acestil vehicul. Consider ca ar trebui sa acordam o sansa transportului urban alternativ. Ca solutie pentru a preveni situatii precum cele enuntate mai sus ar fi permiterea circulatiei acestor vehicule pe banda speciala de autobuze, acolo unde exista. Se pot imagina si solutii mai radicale insa nu fara incalcarea drepturilor celorlalti participanti la trafic. In fond, nu putem interzice circulatia SUV-urilor in orase….
    Referitor la pret pot spune ca din punct de vedere tehnologic se justifica. Insa nu cred ca sunt multi cei care ar plati aceast suma doar pentru deplasarea urbana ci ar gasi o solutie de compromis.
    Dupa parerea mea schimbarea se va face atunci cand vom fi constransi de situatie.
    Pana atunci sper sa vad din ce in ce mai multe astfel de vehicule pe sosea (circuland in siguranta) si poate in viitor voi conduce si eu unul.

  2. Dane, jos palaria pt comentariu tau! Chiar mi-am gandit la voi, studentii de la AR, cand am scris articolul ;) ;) ;) Ideea privind circularea cu o masina de tip AirPod pe o banda speciala mi se pare de-a dreptul geniala! Bine, noi inca n’avem benzi nici pt biciclisti, ce sa mai… Dar ideea e buna! Intr-adevar, nu m’as simti in siguranta in AirPod, dar poate inventati voi la facultate un sistem de siguranta destept! Va imbogatiti! In fine, am prezentat acest vehicul tocmai pentru ca nu a ramas la stadiul de prototip, ci lumea din alte tari chiar il cumpara. In plus, in prezentarea de pe Discovery a acestui vehicul, inventatorul a vorbit despre proiectul lor si mai indraznet pt viitor- acela de a crea un PERPETUUM MOBILE (ei vor sa adapteze AirPodul pt a se alimenta singur, din mers…). Idei eco pe lumea asta sunt multe si creative. Nu zic sa renuntam la masinile pe benzina. Ci propun sa fim la curent cu ce mai e nou. Poate acel viitor in care vom fi constransi nu este asa departe. :* multumesc inca o data, Dan!

  3. Dar in cazul fisurarii recipientului de stocare al aerului, la presiunea aceea de 350 bar, ar afecta si pietonii, de șoferul AirPod nici nu mai incape îndoială….
    Sa se alimenteze singur din mers este o gluma tare buna….pentru o instalatie care sa ajungă la 350 bar, mai este necesar un spațiu mai mare decât AirPod.
    Singura varianta de acumulare de energie din mers este prin franare,in rest vise…

  4. Alin, imi pare tare rau ca nu ai citit articolul, ci doar ultimul meu comentariu. Daca il citeai, aflai ca rezervoarele AirPod sunt construite dintr’un material care, in cazul unei fisuri, elibereaza aerul treptat, sub forma de ‘fasait’, ca sa spun asa. Deci nici vorba de explozie. Iar ideea de perpetuum mobile este inca in lucru. Imi pare rau ca nu am gasit pe youtube emisiunea de la Discovery despre AirPod, pentru ca acolo explica exact principiul pe care s’au gandit sa il aplice. Ai dreptate, deocamdata sunt vise, insa vise frumoase. Pana atunci, AirPod este o masinuta eco care chiar functioneaza si de care se bucura multi soferi din alte tari. Inca o data, te sfatuiesc sa citesti articolul, poate iti va placea. Multumesc!

  5. Eu m-am gândit in caz de accident,unul mai violent, in urma căruia rezervoarele se pot gauri brusc,caci sunt convins ca sunt prevăzute cu supape de refulare care actioneaza si la dilatare vara.
    Soluția eco pentru mașini nu o vad decât electrică.Dar pentru eficiența se va schimba si infrastructura.Se va pune o banda precum linia continua prin care se vor incarca acumulatorii, iar prin plata autostrăzii se va plati si curentul consumat de mașina.
    In ceea ce privește perpetuum mobile este in lucru, si alchimia a fost mult timp in lucru…Si ce vise frumoase au fost si atunci.
    Viitorul va fi energia electrică si România va fi printre țările exportatoare.

  6. Iti multumesc pt comentarii, ma bucura mult interesul tau pentru acest subiect. Si eu sunt tare curioasa cum vor evolua lucrurile, mai ales pentru romani. Va fi nevoie de o educatie eco eficienta, pentru a face fata unor schimbari pozitive in folosul mediului.

2 total pingbacks la acest articol
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress