Statele UE au eșuat în optimizarea politicilor biocarburanților

Statele membre ale UE au eșuat în încercarea de a îmbunătăți politicile privind limitarea biocarburanților utilizați în transporturi, drept pentru care consecințele acestui eșec vor duce la creșterea gazelor cu efect de seră răspândite în atmosferă și la mărirea prețurilor alimentelor.

În Consiliul de la Bruxelles miniștii europeni de energie au respins pe 12 Decembrie ideea conform căreia biocarburanții din generația I obținuți din culturi alimentare ar trebui folosiți în proporție de 7% în amestec cu benzina sau motorina, țintindu-se astfel necesarul de energie regenerabilă până în anul 2020. UE a stabilit acest prag la 10% și lăsat Statele Membre să hotărască pentru ele cum vor avea de gând să atingă acest prag. Majoritatea statelor au ales biocarburanții de primă generație iar impactul acestor politici este vizibil mai ales în țările în curs de dezvoltare, unde nevoia de biocarburant duce la tăierea masivă de copaci, reducerea biodiversității și la apariția conflictelor.

biocombustibles-1

Pragul de 7% a fost considerat un compromis prea mare, față de pragul inițial de 5% propus de Comisia Europeană, iar diferența de 2% echivalează cu emisia până în 2020 a nu mai puțin de 400 milioane de CO2, respectiv 9 milioane de autoturisme.

Nuša Urbancic, manager pentru biocombustibili la federația europeană de Transport&Environment susține că propunerea de compromis ar fi avut efecte grave, dar menținerea stării actuale este de fapt și mai gravă iar absența oricăror măsuri nu face decât să înrăutățească situația.

Olanda, Belgia, Danemarca și Luxemburg au considerat că pragul de 7% este prea mare pentru reducerea daunelor de mediu și sociale, astfel încât au refuzat acordul, iar Polonia și Ungaria consideră inoportună limitarea biocarburanților.

În schimb România a fost de acord cu acest compromis, Ministrul delegat pentru Energie Constantin Niță susținând un argument contradictoriu și anume că România nu poate susține un prag mai mic de 7% de biocarburanți pentru că nu poate atinge acel prag de 10 % de energie curată. Cu toate acestea, în discuții anterioare afirmase că sunt probleme tehnice și enonomice și că nu se pot introduce pe piață un amestec de biocombustibili de peste 5% din cauza faptului că peste 1 milion de autovehicule nu pot utiliza astfel de carburanți.

Conform legislației europene, emisiile biocarburanților trebuie să fie cu 35% mai mici decât a celor fosili pentru a fi rentabili. Cu toate acestea, în momentul de față nu se contabilizează emisiile provenite din Schimbarea Indirectă a Destinației Terenurilor -ILUC- (emisii de carbon mai ample cauzate de exemplu de schimbarea terenurilor destinate pădurilor, în terenuri agricole folosite pentru producerea de biocombustibili).

Coordonatorul de proiect, Mihai Stoica, din cadrul Fundației TERRA Mileniul III, declară că ”evidența emisiilor provenite din ILUC ar trebui să devină obligatorie, pentru a se putea identifica acei biocarburanți care reduc cu adevărat emisiile. Practic, decidenții ar trebui să ia aminte că scopul primordial al promovării biocarburanților a fost  reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi, a doua cea mai importantă sursă de emisii din Europa și sectorul cu cea mai mare creștere anuală”.

De asemenea acesta a precizat că introducerea factorilor ILUC ar ajuta în prevenirea și combaterea schimbărilor climatice.

Autor: Raluca Petrescu

Sursa: TERRA Mileniul III

Sursa foto: reduas. fcm

biodieseldesventajas 

Despre autor
Masteranda anul II la Universitatea din București.
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress