Rezerva de apa pentru drumetii

Ai un suflet tanar si esti plin de energie? Vrei sa faci o drumetie cu prietenii, dar nu stii cum sa iti calculezi resursele de apa necesare organismului tau? Iata un articol care sa te inspire in alegerea recipientelor si a cantitatii de apa pe care trebuie sa o ai in rucsac, dar si cateva ponturi care sa te ajute sa iti faci rost de apa in conditii dure.

Daca pleci in drumetii trebuie sa iei la tine 2 litri de apa. Acestia pot fi imbuteliati in bidoane de plastic. Pentru a nu ocupa mult spatiu in rucsac, foloseste bidoane de 1 litru. De asemenea, poti achizitiona bidoane special confectionate din metal usor si rezistent, care – daca li se ataseaza huse termoizolatoare – pot sa retina apa la temperatura dorita, in functie de anotimp. Nu uita, insa, ca utilizarea la comun a bidonului  incalca normele de igiena.

Mai nou exista sisteme de hidratare numite hidro-bag, ce permit alimentarea cu apa din mers, printr-un furtun, insa trebuie sa tineti cont ca acest sistem de hidratare nu poate sa fie atasat la toate rucsacurile.

Hrana joaca un rol important in “circuitul apei in organism”.  Astfel, evita sa iei la tine carne sau alimente cu grasimi, care necesita cantitati mari de apa pentru digestie, si  “incarca-ti” rucsacul cu mere, pepene sau citrice (in functie de anotimp), acestea fiind bogate in apa.

Ce faci cand ramai fara apa?

Pe munte nu exista robinet, iar punctele de aprovizionare pentru turisti apar rar, de aceea cea mai importanta sursa de apa ramane raul. Insa aceasta apa poate fi infestata, daca in amonte de ea exista o asezare umana, turma de animale, fabrica, cabane, animale lasate sa putrezeasca pe marginea raului, deci este necesara prudenta. Analizeaza apa inainte de a o consuma ajutandu-te de organele de simt.

Daca esti pe munte si nu cunosti nici o sursa de apa in apropiere, cel mai bine este sa urmezi legile naturii, sa te ajuti de vegetatie si de animale. Acolo unde vegetatia este  bine dezvoltata, sau chiar apar specii de plante iubitoare de apa, inseamna ca exista o sursa de apa in apropiere, sau la mica adancime fata de sol. In ceea ce priveste animalele, mamiferele nu se departeaza de apa, ierbivorele asemenea, ele consumand apa dimineata si seara. Insectele sunt foarte bune indicatoare ale apei, albinele nu se departeaza la mai mult de 6, 5 km distanta de apa si de stup, iar mustele nu se departeaza la mai mult de 90 m. Cele care insa te pot “pacalii” sunt reptilele, ele nefiind bune indicatoare ale prezentei apei.

Poti descoperii surse de apa urmand potecile vitelor, caprelor, oilor sau…oracaitul broastelor.

Alte surse de apa potabila sunt : ploaia, zapada, gheata, roua, baltile.

In ceea ce priveste ploaia,  in cazul in care nu ai un vas colector, te poti folosi de orice obiect vestimentar pe care il expui la ploaie si apoi il storci. Nu uita, insa, ca daca te afli in apropierea unei surse de poluare, exista riscul ca apa de ploaie sa contina diferiti poluanti: acid azotic, acid sulfuric, diverse substante toxice continute de pulberile ce au fost antrenate sau dizolvate de apele meteorice.

Roua poate reprezenta o importanta sursa de apa, mai ales dimineata, ea putand fi colectata de pefrunze, prin scurgere sau cu ajutorul unor bureti.

Drumetiile din timpul iernii sunt foarte periculoase, temperaturile joase fiind cele care pun cele mai multe probleme. In cazul unei drumetii realizate in acest anotimp, omul dispune de resurse de apa nemarginite, inmagazinate atat in zapada cat si in gheata. Setea il face pe om sa creada ca daca mananca zapada sau gheata se va hidrata. Pentru a satura corpul de apa, acestea doua trebuie topite. Zapada poate sa fie introdusa intr-un pet si expusa la soare sau sa intre in contact cu temperatura corpului, sub haine.

Indiferent de situatia in care te afli, nu uita ca nu orice lichid este o sursa de apa. Unele substante lichide iti pot accentua senzatia de sete, pot cauza ameteli si accentua procesul de deshidratare.

Ce sa nu bei:

-NU bea apa care nu corespunde din punct de vedere organoleptic cu apa potabila.

-NU bea apa sarata, apa din oceane si mari, apa cu un continut bogat in NaCl.

-NU bea alcool, acesta accentueaza deshidratarea.

Cum sa pacalesti setea? Sau cum sa retii cat mai mult timp apa in corp?

-Poti sa sugi o piatra sau o frunza.

-Nu fuma, nu manca alimente cu grasimi.

-Stai cat mai mult timp la umbra.

-Nu alerga, evita efortul pentru a nu transpira.

-Nu vorbi si respira pe nas, nu pe gura.

Oricat de pregatiti am fi, exista riscul sa ajungem in situatii din cele mai neasteptate. Important este, insa, sa ne mentinem calmul si sa nu uitam ca natura este alaturi de noi si ne ajuta in supravietuire.

Dragi cititori, va astept saptamana viitoare cu un articol in care o sa va prezint pe scurt  5 metode de purificare a apei. Pana atunci, daca v-a placut acest articol, va invit sa il votati.

Surse : http://www.himalaya.ro/ro/produs/hidrobag-poliester-2l–1277/, http://www.prowallpapers.ro/view/rau_de_munte-1600×1200.html, http://www.scritube.com/medicina/Cum-facem-rost-de-ap20571247.php, http://supraveghetorul.wordpress.com/2011/05/17/supravietuire-apa/.

Despre autor
Licentiata in Stiinta Mediului, in prezent masteranda la Facultatea de Geografie(UB) - specializarea Climatologie-Hidrologie.
10 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Ce-ti mai plac tehnicile de supravietuire ;))

  2. Binevenit acest articol, mai ales pentru cei care nu au experienta drumetiilor si in special a drumetiilor montane [nu vorbim aici de ture montane sau expeditii montane care presupun conditii de desfasurare respectiv echipament specific]. As dori, insa, sa fac cateva observatii referitor la unele idei exprimate in textul articolului.

    “Daca pleci in drumetii trebuie sa iei la tine 2 litri de apa.” In primul rand, nu “trebuie”. Pentru drumetii de cateva ore [2-4 ore/in jur de 10 km: drumetii usoare; 4-6 ore/in jur de 15 km: drumetii moderate; peste 6 ore/peste 20 km: drumetii dificile] e suficirnt 1 l de apa. Sigur, depinde de anotimp, de gradul de efort, de persoana respectiva insa pe de o parte 2l de apa reprezinta o greutate care la un moment dat poate deveni o povara iar pe de alta parte 2l de apa bauti intr-o tura de cateva ore fac ca efortul fizic depus sa fie si mai mare [efectul de "burta plina"]. Intr-o tura, la opririle de hidratare se beau doua-trei guri de apa pentru a umezi gura, gatul. Ideea este de a cara o greutate cat mai mica dar in acelasi timp sa nu suferi de sete.

    “incarca-ti” rucsacul cu mere, pepene sau citrice. din nou, nu e o idee buna sa-ti incarci rucsacul cu greutate. sigur, fructele sunt foarte bune, sunt tonifiante la efort insa trebuie luat doar minimul necesar. altfel, efortul e mai mare, transpiratia mai abundenta si, implicit consumul de apa e mai mare. si nici ideea cu pepenele nu cred ca e insipirata – pepenele e greu si ocupa mult loc in rucsac.

    E adevarat, apa din rauri poate fi poluata si deci, poate cauza imbolnaviri insa, in general, apa din paraie [cu cat mai izolate, pierdute printre stanci sau siroind, pur si simplu pe diverse coaste, pante prin paduri] este buna de baut. Eventual se poate filtra cu o bucata de panza curata.
    De asemenea, apa care se scurge din tavanul pesterilor este buna de baut [e bine filtrata :)] insa nu in cantitati prea mari.

    “-Nu alerga, evita efortul pentru a nu transpira.” – pai, intr-o drumetie nu prea ai cum sa nu transpiri. Drumetia implica efort fizic deci transpiratie deci nevoia de apa.

    “respira pe nas, nu pe gura.” Respiratia inseamna inspiratie-expiratie. Se inspira pe nas si se expira pe gura, intr-un ritm care trebuie sincronizat cu ritmul de mers pentru a creste astfel capacitatea de a face efort un timp cat mai indelungat, in mod constan

    Observatiile de mai sus se bazeaza pe experienta proprie [inclusiv ca si conducator de grup] in drumetii [montane] si nu au pretentia de adevaruri absolute. Daca ele, insa, vor fi utile macar si unui singur drumet, atunci porobabil ca sunt si oportune :)

    • Va multumim mult, dle Mihai Olenici, pentru observatii :)! Imi dau seama ca aveti multa experienta in privinta drumetiilor montane. Ca sa fac o gluma, Florentina- Floricica noastra este la inceput de drum/drumetie :)…Si orice sfat este binevenit :)!

  3. Si o recomandare: in loc de apa luati in bidon un ceai de plante [de obicei eu folosesc o combinatie de mai multe plante medicinale] in care nu puneti nici un fel de indulcitor, doar lamaie. Nu numai ca va va potoli setea dar va fi benefic si pentru organism [n functie de plantele pe care le veti folosi]. Unde mai pui savoarea plantelor medicinale! :)

    • Multumesc frumos pentru completari. Sunt utile atat pentru mine, care sunt la inceput de drum, dar si pentru cititorii nostrii.
      Sunt multe lucruri pe care trebuie sa le stim inainte sa pornim la drum, dar acestea prezentate mai sus (personal) mi s-au parut esentiale.
      In ceea ce priveste cantitatea de apa pe care trebuie sa o luam la noi, am considerat ca este mai bine sa ai mai multa apa la tine decat sa ai putina si sa ti se epuizeze repede, avand in vedere ca putini cunosc de unde sa se alimenteze cu apa potabila in natura. Din aceasta cauza am introdus in articol sursele de apa care se gasesc “ sub nasul” nostru: roua, ploaia, zapada etc.
      Ideea pe care am vrut sa o surprind, nu era aceea de a incarca rucsacul cu fructe, ci de a atentiona oamenii ca este de preferat sa luam la noi un mar, decat alte alimente, ca de exemplu o punga de chipsuri (ce obisnuiesc multi drumeti neexperimentati sa ia cu ei) :D
      Multumim frumos pentru sfaturi!
      La cat mai multe drumetii, domnule Mihai Olenici! :)

      • Draga Florentina-Floricica, articolul tau este foarte-foarte util ! Si…DA, ai mare dreptate in privinta drumetiilor montane, cred ca multi suntem “incepatori” :D!…In privinta volumului de apa pe care trebuie sa-l luam la noi (poate cel mai “dezbatut” aspect al articolului :) ), eu cred ca depinde si de metabolismul persoanei care pleaca la drumetie. Am urcat cu oameni care transpira foarte mult si au nevoie de 2l de apa pentru 6-8 ore de traseu (dus-intors). Altora le este suficient 1 l…Sunt multe “variabile” de discutat aici :D! Dar…e un articol foarte bun :D! Felicitari :D!

        • Sunt perfect de acord cu dumneavoastra. Volumul de apa tine de metabolism, de anotimp, durata drumetiei.
          Multumesc frumos pentru aprecieri:D!

  4. Eu cand am facut creasta Pietrei Craiului in 2010, am avut la mine aproape 2l de apa care nu mi-au ajuns decat pentru urcat. Bine, stiam ca exista un mic izvor la coborare si ne-am bazat pe asta :-) Iar ca mancare nu am luat decat niste batoane proteice, cateva fructe, 2-3 conserve..

  5. Un articol interesant si extrem de util !! Felicitari ! :)

    • Iti multumesc mult, draga Claudia!

1 pingback on this post
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress