Meteorologie şi aviaţie, cu pasiune, afecţiune şi…ştiinţă (II)

Valentina (V): Alo, sărut-mâna tati! Bine te-am regăsit! Cum e la Piatra Neamţ?

Tata (T): Bună, Marienuţă! Bine ai venit! Eeee, la Piatra e bine, e răcoare…Dar tu cum ai călătorit? Cum a fost la Nisa?

V: La Nisa a fost bine şi frumos. Am de gând să scriu multe articole despre vacanţa mea la Nisa pe blogul Şcolii Azurlingua dar şi în revista Greenly. Cât despre călătorie, tati, la dus, am zburat minunat! Nici nu am simţit ca zbor (râsul meu acompaniat de râsul tatii…), de parcă pilotul ar fi ştiut că sunt fricoşi la bord!…Şi când am plecat, a fost o vreme superbă! Nici un norişor pufos pe cer!…Ooof, tati, dar azi-noapte, când m-am întors, la aterizarea pe Otopeni, cred că au fost mici turbulenţe…recunosc că am avut o strângere de inimă…dar uşoară, tati…(zâmbet şi linişte).

T: Păi, fata tatii, e cam greu să-ţi vorbesc la telefon despre aterizare, influenţa condiţiilor meteo asupra acesteia…nu ai vrea să intrăm pe chat şi să-ţi explic? Dacă ai timp…

V: Tatiiiiii, am timp berechet, doar sunt în vacanţă! Hai să intrăm pe chat şi să-mi dai o mică lecţie de meteorologie, aşa, online (râs la unison)…

T: (după 10 minute, pe chat): Marienuţă, ştii că aterizarea avionului depinde şi de condiţiile atmosferice…

V: Cum să nu ştiu, tati? Am simţit-o pe propria-mi „piele”, de atâtea ori, călătorind cu avionul.

T: Hai să le luăm pe rând, ca explicaţia mea să fie clară…

V: Hai, tati! (zâmbet fericit că mai învăţ ceva de la tata)

T: După cum deja se cunoaşte, parametrii de aterizare sunt influenţaţi de variaţia temperaturii şi presiunii aerului (vom vorbi şi despre vânt, nori, precipitaţii…dar în alte discuţii, fata tatii). Există şi o relaţie pentru viteza de aterizare a aeronavei, asemănătoare cu cea pentru viteza de desprindere…ti-o aminteşti de data trecută?

V: Daaaa, tati, cum să nu? (cititorii şi-o pot reaminti parcurgând acest articol) Dar nu vrei să-mi scrii pe chat şi această relaţie pentru viteza de aterizare?

T: Imediat, fata tatii…Aşa…Uite-o!

unde G e greutatea avionului, R – constanta specifică a gazelor, T – temperatura aerului, p – presiunea atmosferică, S- suprafaţa aripilor, Va – viteza de aterizare iar Cya – coeficientul forţei ascensionale la aterizare.   

T: Ia să văd ce concluzii tragi tu, Marienuţă, privind această formulă!

V: Hmmm…tati, ştii ce observ eu? Cu cât este mai mare temperatura aerului şi mai mică presiunea atmosferică, cu atât este mai mare viteza avionului la aterizare.

T: Bravo, fata tatii, eşti isteaţă…când vrei tu (parcă şi auzeam hohotele de râs ale tatălui meu)! Ştii, revenind la lucruri serioase, după unele calcule, schimbarea temperaturii aerului cu 3oC duce la modificarea vitezei de aterizare cu 1 km/oră.

V: Tati, nu mă tachina…Dar…nu există cumva o relaţie directă între temperatură şi aterizare?

T: Ba da, ai intuit bine! Există o relaţie care exprimă influenţa temperaturii aerului asupra distanţei de rulare la aterizare. Ţi-o scriu în câteva clipe…Aşa…

Dr = Dr.st. (a + b ΔT)

unde Dr este distanţa de rulare la temperatura reală iar Dr.st. e distanţa de rulare la temperatura standard; a şi b sunt coeficienţi empirici (0,95 şi 0,0031). Şi se poate trage concluzia că abaterea temperaturii reale cu 10oC faţă de cea standard modifică distanţa de rulare la aterizare cu aproximativ 3,5 %. Dar să-ţi mai spun ceva, Marienuţă…

V: Spune-mi tati, chiar te rog…Aşa mă bucur când învăţ lucruri noi!…

T: Abaterea temperaturii aerului faţă de cea standard are influenţă şi asupra plafonului de zbor al avionului. Astfel, vara, plafonul de zbor este mai jos decât iarna cu câteva sute de metri.

V: Tati, dar ce poţi să-mi spui despre densitatea aerului şi influenţa ei asupra zborului aeronavelor?

T: Aaaaaa, temperatura şi densitatea aerului au influenţă asupra vitezei necesare şi maxime de zbor, vitezei de urcare şi plafonului de zbor, indicaţiilor vitezometrului, altimetrului barometric etc. În aerodinamică, se cunoaşte că rezistenţa la înaintare şi forţa ascensională sunt direct proporţionale cu densitatea aerului. Uite, îţi dau un exemplu: prin micşorarea densităţii aerului de două ori, ce corespunde înălţimii de 6000 m, forţa rezistenţei la înaintare şi forţa ascensională se micşorează tot de două ori, cu condiţia ca unghiul de atac şi viteza avionului să rămână neschimbate.

V: Mulţumesc, tati…am învăţat şi astăzi destule lucruri…

T: Cu drag, fata tatii…dar nu am terminat cu densitatea aerului şi influenţa ei asupra zborului aeronavelor…continuăm data viitoare, daca mai vrei…

V: Cum să nu vreau?! Abia aştept lecţiile tale online! Şi să ştii ca toate ajung şi în revista Greenly!

T: Hmm… Sper că le transpui cum trebuie…

V: Fii sigur, tati! Ai încredere în mine!

T: Am, am…Pe curând, Marienuţă! Şi ai grijă de toţi şi toate cât lipsesc eu!…

V: Aşa fac! Te pup, tati! Sărut-mâna!

T: Pa, Marienuţă…

 

Surse informaţii:

  • Tata (Ştefan Gheorghe)
  • Col. ing. Gheorghe Ştefan (1990), Meteorologie pentru piloţi, Ministerul Apărării Naţionale, Comandamentul Aviaţiei Militare, Bucureşti

Surse fotografii: autoarea articolului

Nu uitaţi să vă abonaţi la newsletter-ul Greenly, dragi prieteni ! Echipa Greenly vă doreşte o zi minunată ! 

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
4 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Nu exista o cale mai frumoasa si mai facila de a explica legatura dintre meteorologie si aviatie decat printr-un dialog imaginar cu…un copil. De apreciat alegerea psihologica a autoarei de a relata “pe limba copilariei”…Cand explici ceva la nivel scolar, parca si cele mai grele formule par extrem de logice. Multumim pentru lectie si felicitari!

    • Multumesc din inima pentru asa o apreciere frumoasa, Gabriela, scumpa mea :)! Ea ma motiveaza sa scriu mai departe…uneori ni se intampla sa ne punem intrebari asupra impactului “scrierilor” noastre…Si eu, la randul meu, te felicit pentru articolele frumoase, sensibile si extrem de documentate, realizate pentru Greenly! Si ma bucur enorm ca faci parte din echipa noastra – familie!

  2. Buna dimineata si multumiri pentru articol. Sunt atat de multe lucruri despre care habar nu aveam….In fine, articolele dumneavoastra starnesc interesul, fascineaza, si te trimit spre cercetari….Inca o data sincere felicitari si multumiri!
    Cu mult respect, Elena Martin

    • Buna ziua si scuze pentru raspunsul intarziat, scumpa mea! Am fost plecata pentru cateva zile la Blaj, orasul minunatelor vacante din copilarie, adolescenta si studentie! Iti multumesc inca o data, din inima, pentru aprecierile tale, pentru ca citesti revista Greenly, pentru sufletul tau frumos si sensibil, pentru ca esti un om valoros! Ma bucur foarte mult ca iti plac aceste articole cu teme legate de meteorologie si aviatie. Informatiile brute sunt destul de dificile insa incerc din rasputeri sa le dau o forma cat mai accesibila (acolo unde este posibil, desigur :) ) si sa “presar” si putin umor, pe ici pe colo, pentru ca articolul sa fie citit cu mai multa usurinta. Voi continua cu aceasta serie, sunt foarte multe de scris, de explicat…Urmatorul articol cu tematica meteo va aparea, cel mai probabil, in 10-12 zile. Te astept cu nerabdare, intr-o noua “vizita”, pe paginile revistei Greenly! Te imbratisez, cu tot dragul si mult respect!

Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress