Meteorologie şi aviaţie, cu pasiune, afecţiune şi…ştiinţă (I)

Valentina (V): „Ooof, tati, în vara aceasta iar zbor până la Nisa…şi teleportarea încă nu e la îndemâna tuturor (hohote de râs)!…Şi ştii ce frică mi-e mie de avioane şi zboruri (zâmbetul mi se stinge pe chip)…de decolare şi aterizare, de turbulenţe şi goluri de aer…”

Tata (T): „ Păi, fata tatii, poate nu ai reuşit să înţelegi pe deplin legătura dintre elementele meteorologice şi aparatele de zbor”.

V: „Tati…nu ai vrea să-mi explici mai multe, de câte ori ne întâlnim?…cum stau lucrurile în această strânsă „relaţie” dintre avioane şi meteo?”

T: „Îţi explic, Marienuţă (nume adjudecat doar de părinţii mei !!), dar vezi că nu e o poveste, un basm sau un roman de dragoste! E ştiinţă!!”

V: “Tatiiii, mă superi! Iubesc ştiinţa! Mai ales dacă este explicată pe înţelesul tuturor…Şi ştiu că tu poţi să faci asta (zâmbet larg pe faţa mea)!”

T: „Atunci, hai să începem!…Cred că totuşi deja ştii că presiunea, temperatura şi densitatea aerului prezintă o mare importanţă pentru aviaţie, întrucât sunt parametrii de bază, care caracterizează mediul în care se desfăşoară zborul avioanelor…”

V: „ Tatiii, nu mă subestima (zâmbet)! Sigur că asta ştiu!”

T: „Dar îţi mai aminteşti ecuaţia stării gazului ideal ?”

V: „Numele ecuaţiei, DAAAA (hohote de râs)! Tati, am terminat de multişor liceul…iar la Facultatea de Biologie am făcut Biofizică şi nu fizică pură…”  

T: „Ei bine, legătura dintre cei trei parametri de bază, despre care îţi spuneam mai înainte că au o mare importanţă asupra zborului, este exprimată de ecuaţia stării gazului ideal:

pV = ρ RT

unde p este presiunea atmosferică, ρ reprezintă densitatea aerului, R e constanta gazelor iar T – temperatura absolută.”

V: „Acum îmi amintesc…”

T: „După cum observi, din ecuaţie rezultă că densitatea aerului este direct proporţională cu presiunea şi invers proporţională cu temperatura absolută. Dacă temperatura rămâne constantă, densitatea creşte o dată cu presiunea şi invers. Schimbarea parametrilor aerului are loc atunci când se schimbă înălţimea de zbor, dar şi din cauza distribuţiei neuniforme a elementelor meteorologice în planurile orizontal şi vertical.

V: „Ahaaa…Dar tati, ce influenţă au aceşti parametri de bază asupra aeronavelor?”

T: „Bună întrebare! Ei influenţează consumul de combustibil, forţa de tracţiune a motorului, plafonul de zbor al avionului, precum şi decolarea şi aterizarea aeronavei.

V: „Decolarea şi aterizarea? Momentele de care mi-e mie teama?”

T: „Da-da! Elementele de decolare şi aterizare ale avionului, cum sunt distanţa de rulare şi viteza de desprindere la decolare, viteza şi distanţa de rulare la aterizare, depind într-o oarecare măsură de caracteristicile fizice de stare ale atmosferei. Analiza condiţiilor atmosferice este importantă pentru explicarea influenţei lor asupra decolării şi aterizării. Pentru decolare, este necesar ca forţa ascensională să fie mai mare decât greutatea avionului. Desprinderea avionului la decolare cu viteză minimă este foarte periculoasă, întrucât poate duce la pierderea stabilităţii şi maniabilităţii avionului!

V: „Maniabilitate??”

T: “Maniabilitatea este proprietatea unei aeronave de a fi uşor manevrată în orice împrejurare şi de a efectua uşor şi rapid comenzile transmise prin mijloacele de comandă.”

V: „Am înţeles, să trăiţi (zâmbet cald)!”

T: „Pentru evitarea unui eventual accident, s-a stabilit că viteza de desprindere a avioanelor cu motoare turboreactive trebuie să fie cu 10-15 % mai mare decât viteza minimă. Având în vedere condiţia de egalitate a greutăţii avionului cu cea a forţei ascensionale, se obţine o relaţie pentru viteza de desprindere a avionului.”

V: „Care este, tati? Vreau sa o ştiu!”

unde Vd este viteza de desprindere a avionului, G e greutatea avionului, R reprezintă constanta specifică a gazelor, T – temperatura aerului, p e presiunea atmosferică, S este suprafaţa aripilor iar Cyd – coeficientul forţei ascensionale, care corespunde unghiului de atac, la care avionul poate să se desprindă de pe pistă în maximă securitate.

V: „Ce interesant! Observ din formulă că atunci când creşte temperatura aerului, este necesară o creştere a vitezei de desprindere a avionului iar când creşte presiunea atmosferică, o scădere a acestei viteze.”

T: „Bravo, fata tatii! Aşa este! Variaţiile mari ale temperaturii şi presiunii atmosferice influenţează puternic viteza de desprindere a avionului. La rândul ei, viteza de desprindere influenţează distanţa de rulare la decolare. Aceasta are mare importanţă atunci când se decolează de pe o pistă limitată ca lungime şi când avionul are încărcătură maximă. Atenţie crescută atunci când se decolează de pe un aeroport/aerodrom de munte!!”

V: „Oooof, tatiiiii…Aeroportul din Nisa are piste cu lungimi scurte şi de obicei avioanele sunt foarte „încărcate” (îngrijorare pe chipul meu)…”

T: „(hohote de râs)…Stai liniştită, Marienuţă, totul va fi în regulă! Dar să revin la ce spuneam…Distanţa de rulare la decolare este influenţată şi de forţa de tracţiune a motorului. Dacă temperatura creşte, forţa de tracţiune a motorului scade, iar avionul va rula o distanţă mai mare pe pistă, pentru a realiza viteza necesară de desprindere. De asemenea, scăderea presiunii atmosferice atrage după sine scăderea forţei de tracţiune a motorului. Atunci când temperatura aerului creşte cu 100 C iar turaţia motorului rămâne constantă, distanţa de rulare la decolare, la avioanele reactive, creşte cu 13%, respectiv cu aproximativ 130 m la fiecare 1000 m  de rulare. Şi încă ceva: dacă temperatura aerului creşte cu 100 C, încărcătura maximă a unui avion de transport turboreactiv trebuie micşorată cu aproximativ 2000 de kg!!”

V: „Foarte interesant şi important! Câte lucruri noi am aflat azi, tati, de la tine! Mulţumesc mult (zâmbet plin de recunoştinţă pe chipul meu)! Te las să te odihneşti…te-am cam obosit…”

T: „Nuuuu, fata tatii…Şi stai liniştită, vom continua aceste „lecţii”…poate până în iulie îţi mai trece din frică!…”

V: „Hmm…tati, eu tot rămân o susţinătoare înfocată a teleportării!

(Hohote de râs – eu, hohote de râs – tata)

Surse informaţii:

  • Tata (Ştefan Gheorghe)
  • Col. ing. Gheorghe Stefan (1990), Meteorologie pentru piloti, Ministerul Apararii Nationale, Comandamentul Aviatiei Militare, Bucuresti

Surse fotografii:

http://informatiinews.blogspot.com/2010/07/avioane-imagini-imagini-cu-avioane.html

http://www.desktopwallpapers.ro/main.php/v/Poze+Desktop/Avioane/Imagini+cu+Avioane+de+Lupta+Wallpapers+Avioane+Tari.jpg.html

http://imaginidesktop.blogspot.com/2010/10/imagini-cu-avioane.html

http://www.mediafax.ro/social/scutaru-decizia-csat-de-de-a-cumpara-avioane-f16-trebuia-sa-vina-mai-devreme-5771977

http://webcultura.ro/atentie-trec-avioane/

Nu uitaţi să vă abonaţi la newsletter-ul Greenly, dragi prieteni ! Echipa Greenly vă doreşte o zi minunată !

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
8 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Ce mod frumos și sensibil de a prezenta lucrurile!!! M-am simțit ca la o piesă de teatru în timp ce lecturam articolul! Sunteți un om extraordinar! Mă simt mândră că Dumnezeu mi-a dat șansa de a vă avea profesor!

    • Multumesc, Elena, draga mea studenta buna si frumoasa! Comentariul tau mi-a adus lacrimi in ochi si a rascolit emotii…Si eu sunt mandra, fericita si recunoscatoare lui Dumnezeu ca mi-a dat studenti ca tine, ca voi…Si imi place sa cred si sa sper ca sunteti un pic si “copiii” mei :)!…Multumesc din tot sufletul!

  2. Foarte interesant! Am aflat lucruri importante si interesante, fascinante as putea spune! Va foarte multamesc pentru articol dumneavoastra si tatalui dumneavostra, si v-am ruga, atunci cand veti avea timp (dumneavoastra si tatal dumneavoastra) sa continuati seria fascinantelor articole ce au ca subiect METEOROLOGIA!
    Toate cele bune si astept cu nerabdare urmatorul articol!

    • Multumesc, Elena, scumpa mea! Aprecierile tale sunt foarte importante pentru mine! La inceputul lunii viitoare voi continua seria acestor articole (aproximativ peste 2 saptamani) si sper sa le gasesti si pe celelalte utile. Incerc sa nu le “incarc” cu informatii prea dificile, dar uneori mi-e imposibil, asa ca vor mai “scapa” si niste ecuatii :)! Te imbratisez si iti doresc tot ce e mai bun si frumos! Multumesc din inima :)!

  3. Minunat! Si nu spun asta pentru ca imi sunteti draga si va respect extrem de mult, Nici macar deoarece activez (oarecum) in primul domeniu din titlul articolului, ci pentru ca este cu adevarat minunat. In primul rand, modul in care ati ales sa ne furnizati aceste informatii. In al doilea rand, avand sansa (tot datorita dumneavoastra) sa discut cateva minute cu domnul Stefan Gheorghe, nu pot decat sa spun tuturor ca este, cu adevarat un profesionist, care reuseste sa te scoata din fenomenul meteorologic denumit “ceata” si sa te plaseze intr-o zona cu cer senin. Cel putin, eu asa am simtit!
    Felicitari amandurora! :) Si … mai asteptam!

    P.S. stiu ca poate pare ciudat, dar eu, dintr-un zbor, cel mai mult apreciez ceea ce urati dumneavoastra. Nu va mai spun ca, odata am ajuns in mijlocul unei furtuni, cu fenomene orajoase si tot arsenalul. Am simtit de cateva ori ca imi voi gasi sfarsitul pe taram nemtesc, insa, per total, a fost foarte interesant! O adevarata lectie de meteorologie “pe teren”. Mai ales ca era si domnul Rada langa mine, care incerca sa imi explice fenomene (atunci cand frica nu il apasa prea tare:)) )

    • Multumesc din toata inima, draga mea draga Adela (nu e o greseala, e un multiplu de draga :)) ), in numele meu dar si al tatalui meu, pentru comentariul tau frumos si emotionant! In privinta zborului in mijlocul unei furtuni, eu cred ca alergam la pilot si ii ceream o parasuta :D! Recunosc ca nu am trecut de prea multe ori prin asemenea momente, dar de cate ori am facut-o, am rugat vecinii de scaun sa ma tina de maini :)! Pana acum nu s-a suparat nimeni…ba chiar s-au legat si prietenii ;))! Si…mi-l imaginez pe domnul Rada comentand fenomenele meteorologice in timp ce “treceati” prin “miezul” furtunii :)))))! Te imbratisez cu drag si dor!

  4. O “micutza” completare…

    p*V = n*R*T

    unde V este volumul, restul se cunoaste …. :-)

    Interesant articol! Felicitari!

    • Va multumesc :)! Va mai asteptam pe la noi :), pe site-ul Greenly!

2 total pingbacks la acest articol
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress