Meteorologie, cu pasiune si afectiune…

Am crescut intr-o familie de meteorologi. Mama – aerolog la ANM, tata – meteorolog militar si ofiter de aviatie.

Primele mele amintiri dateaza de cand aveam 3 ani. Si tot de atunci, imi staruie clar in minte un lucru: in fiecare dimineata, dupa ce ma sculam, dupa „buna dimineata” si „ce vrei sa mananci, scumpa mamii ?”, aflam temperatura de la acea ora, prognoza meteo pentru ziua respectiva si cateva sfaturi despre cum ar trebui sa ma imbrac.

In fiecare dimineata, programul se repeta si niciodata nu m-a deranjat sau suparat. Copil fiind, ma simteam privilegiata ca beneficiam de o prognoza meteo personala dar si de un…cum sa-l numesc?…meteo fashion stylist direct in bucataria familiei!

Tot in copilarie, primavara si vara, am petrecut zile de neuitat in curtea cladirii unde a functionat, candva, Serviciul de Aerologie al Institutului de Meteorologie (cum se numea atunci), cladire aflata pana nu foarte demult langa Aeroportul Baneasa…in prezent disparuta…daramata…

Meteorologie si avioane, zilnic in familia noastra!…

In adolescenta, am inteles foarte bine ca purtarea parintilor mei insemna sa ai profesia in sange, sa-ti devina un „membru al familiei”, caruia ii acorzi tot ceea ce are nevoie! Si atunci mi-am dorit sa pot sa simt si eu aceeasi pasiune cand imi voi alege profesia (iar la 33 de ani, am descoperit cu adevarat ce vreau si ce iubesc sa fac: sa fiu profesor!…Dar aceasta este alta poveste :)…). Zilnic purtam in familie discutii despre vreme, meteorologie, meteorologi, prognoze…mii de discutii de-a lungul timpului!

Anii au trecut, cu o cruzime fara margini, as spune acum, la aproape 46 de ani…parintii mei sunt pensionari dar…trebuie sa va marturisesc ceva: mama mea inca imi spune in fiecare dimineata, dupa ce ma scol, care este temperatura aerului in Bucuresti, cum va fi vremea peste zi si ce haine ar trebui sa port!…Nu am calculat de cate ori am primit aceste informatii si sfaturi daruite cu iubire, in 43 de ani de amintiri vii…zeci de mii, probabil…

In acesti ani, insa, desi nu am mers pe acelasi drum profesional urmat de parintii mei, eram mereu la curent cu tot ceea ce se intampla in meteorologie. Si, desigur, cele mai spectaculoase informatii le aflam de la tata! Avioane, zboruri curajoase, bravi ofiteri, conditii meteo care ar fi putut pune in pericol aeronavele!…

De exemplu, am invatat ca elementele meteorologice de baza, cum sunt temperatura, presiunea si densitatea aerului, manifesta o mare influenta asupra caracteristicilor aerodinamice ale aparatelor de zbor, asupra indicatiilor aparatelor de aeronavigatie si tehnicii de pilotaj.

…ca de starea fizica a atmosferei depind fortele aerodinamice care iau nastere pe timpul zborului, forta de tractiune produsa de motor, consumul de combustibil, viteza zborului si plafonul de zbor al avionului.

…ca indicatiile altimetrului barometric sunt influentate de variatia temperaturii pe verticala, de plafonul de zbor al avionului si de temperatura aerului la inaltimea de zbor.

…ca densitatea aerului are influenta asupra fortei ascensionale, rezistentei la inaintare si tractiunii motorului.

Tot in acesti ani am mai aflat ca pentru inlaturarea indicatiilor eronate ale aparatelor de bord, cauzate de elementele meteorologice, a fost necesar sa se foloseasca „Atmosfera standard”, care nu depinde de starea timpului sau a locului unde se desfasoara zborul! Astfel, Organizatia Internationala a Aviatiei Civile a stabilit ca parametrii meteorologici ai „Atmosferei standard” sa fie presiunea, temperatura, gradientul vertical de temperatura si densitatea aerului.

Cunoasteti care sunt valorile parametrilor „Atmosferei standard”, la nivelul marii? Sa vi le spun:

-         presiunea atmosferica 1013, 25 mb;

-         temperatura aerului +150C;

-         gradientul vertical de temperatura -6,50/km;

-         densitatea aerului 1,225 kg/m3.

Acesti parametri s-au obtinut prin calculul valorilor medii multianuale ale elementelor meteorologice iar atmosfera standard este folosita pentru calibrarea altimetrelor, calculul caracteristicilor de zbor, dar si pentru proiectarea avioanelor si rachetelor!!

In timpul executarii zborului, personalul navigant trebuie sa ia in calcul influenta elementelor meteorologice asupra zborului avionului, dar si indicatiile aparatelor de aeronavigatie, folosind deci „Atmosfera standard”.

Hmmm…acum parca este si mai limpede ca meteorologia este o stiinta complicata :)…insa ea poate fi explicata pe intelesul nostru, al tuturor!

Ati vrea sa aflati mai multe, dragi prieteni, despre meteorologie, elemente meteorologice, fenomene meteorologice periculoase, influenta lor asupra zborurilor aeronavelor sau despre meteorologie-zboruri-ornitologie ??

Astept cu nerabdare raspunsul vostru si, in caz ca este afirmativ, promit ca voi face tot posibilul ca explicatiile mele sa fie cat mai clare!

Va doresc o saptamana cu…vreme buna!

Sursa informatii:

Col. ing. Gheorghe Stefan (1990), Meteorologie pentru piloti, Ministerul Apararii Nationale, Comandamentul Aviatiei Militare, Bucuresti

Sursa foto: Valentina-Mariana Manoiu

Despre autor
Conferențiar Dr. la Facultatea de Geografie - Universitatea din Bucuresti
13 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Usor, dar sigur, ati reusit sa ma sensibilizati cu acest articol. Meteorologia … intr-adevar, este minunata! Atat de complexa si de frumoasa in acelasi timp. Si, odata ce i-ai dat putina atentie, cu greu o mai poti ignora! Ajungi sa vorbesti despre prognoza meteo si altele informatii aferente, in momente dintre cele mai diversificate!

    Va rog, nu va opriti aici! Mai aveti atat de multe de scris … :)

  2. Multumesc foarte mult, Adela, draga mea, pentru aprecieri !…Voi continua :)!…

  3. Multumesc de articol,ar trebui sa continuati.Meteorologia imi este draga,chiar daca nu o practic.Am parasit tara acum cativa ani si am cu totul alt domeniu de activitate ,dar mentionez ca am terminat specializarea de meteorologie si hidrologie din cadrul facultatii de Geografie a Universitatii Bucuresti.Bafta in continuare!

    • Va multumesc foarte mult pentru comentariu, mai ales ca vine din partea unui cunoscator. Va mai multumesc si pentru ca ne cititi, chiar daca sunteti departe de tara :)! Pentru noi, cititorii-prieteni reprezinta cea mai mare bucurie si “rasplata” :)! Promit ca voi continua aceasta serie de articole! Si daca aveti drum prin tara, nu ocoliti Facultatea de Geografie, unde ne gasiti si pe noi, echipa Greenly! Va doresc tot ce e mai bun, sarbatori frumoase si linistite si, daca-mi permiteti, va trimit o imbratisare mare si calda :)!

  4. Pur si simplu…..MULTUMESC!!! Intotdeauna sunt in urma tuturor….abia astazi am citit articolul dumneavoastra….sunt nerabdatoare sa le citesc pe urmatoarele! Cu mult drag, SUCCES intregii echipe!!!

    • Multumesc pentru aprecieri si urari, scumpa mea Elena :)! Sper sa reusesc saptamana viitoare sa scriu un nou articol pe aceasta tema! Cuvintele tale m-au impresionat si imi dau sperante ca si eu si echipa suntem pe drumul cel bun! Si….astept cu nerabdare un articol scris de tine, indiferent de tema (de mediu) pe care o alegi. Si divulg in fata publicului larg ca esti o scriitoare deosebita :D! Te imbratisez!

  5. Frumoasa meteorologia. Am terminat acum Facultatea de Geografie la Ovidius in CT si vreau sa urmez o cariera in meteorologie. Imi doresc asta tare mult si sper sa reusesc. Cum as putea reusi sa devin un meteorolog bun si sa si gasesc un post in domeniu ? Inclusiv, licenta am facut-o pe un studiu climatic.

    • Buna seara! Ar trebui, in primul rand, sa urmati un Master cu specific de Climatologie/Meteorologie iar apoi un doctorat in domeniu. La ANM (Administratia Nationala de Meteorologie), frecvent sunt scoase posturi la concurs. De asemenea, la statiile meteo din teritoriu, exista periodic posturi vacante. Revenind la Master, la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Geografie, exista un Master foarte bun de Climatologie si Hidrologie, la care se studiaza si Meteorologie si care v-ar putea ajuta sa va indepliniti dorinta. Eu vi-l recomand dar, in final, este alegerea dumneavoastra :)! Va multumesc ca ne cititi revista si va asteptam in continuare sa o “rasfoiti” pe Greenly! Va multumesc, de asemenea, pentru comentariu si va doresc mult succes in tot ce faceti si multa sanatate!

  6. Buna, cam cat se castiga in domeniul meteorologiei? La o statie meteo regionala? Sunt pasionat de mic de meteorologie insa nu am avut ocazia sa studiez in acest domeniu si vreau sa stiu daca se poate trai decent din aceasta meserie, ca din ce am auzit parca se castiga foarte prost…Un raspuns de la cineva din domeniu.Multumesc.Si daca am facut studiile de licenta in domeniul economic, se poate face un master in meteorologie? Multumeac pt unraspuns.

    • Buna seara :)! Eu nu pot spune ca sunt din domeniu, lucrez in invatamantul superior. Sunt lector dr. la Facultatea de Geografie, am 46 de ani (deci am ceva vechime) si un salariu de 1500 lei. Tatal meu a fost inginer meteorolog (a facut Facultatea de Meteorologie la Sankt Petersburg) si ofiter de aviatie. Avea un salariu ceva mai mare, fiind in armata. Din cate stiu, dar nu pot spune o cifra exacta, salariile la statiile meteo nu sunt foarte mari. Probabil ca la inceputul activitatii, un tanar primeste un salariu sub 1000 lei. Cu siguranta ca vei putea face un master in meteorologie si, la noi, la Facultatea de Geografie, exista un master bun in acest domeniu. Te sfatuiesc sa urmaresti site-ul facultatii noastre, pentru a afla in timp util detalii despre admiterea la master (are loc in fiecare an, in luna septembrie). Si noi multumim pentru “vizita” si te mai asteptam sa ne rasfoiesti :)! Numai bine pe toate planurile!

  7. Doamna profesoara, suberb articolul, dar am si eu o singura nelamurire, ati spus intr-un comment anterior “..frecvent sunt scoase posturi la concurs. De asemenea, la statiile meteo din teritoriu, exista periodic posturi vacante.” asa.. intrebarea ar fi unde pot gasii aceste concursuri pt posturi disponibile, unde se afiseaza de exemplu un post disponibil pt o statie meteorologica? Urmaresc de aproximativ 1 an jumate- 2 constant siteurile ANM-ului, INHGA, Apele Romane si pot spune ca in tot acest timp a fost scos un singur post la concurs. Sunt foarte curios, daca cunoste-ti cum te poti angaja la o statie meteo de munte.. unde pot aplica pt asa ceva? Mi s-ar parea jobul cel mai genial cu putinta .
    PS. sunt masterand la Climatologie Hidrologie la Univ. B.

    Multumesc anticipat pt raspuns.

    • Buna seara :)! Posturile libere, ca si concursurile, sunt afișate pe site-urile acelor instituții. La INHGA, de exemplu, au fost scoase la concurs câteva posturi in vara anului 2012 si cunosc doi foști studenți care au fost angajați in urma concursului. O alta soluție ar fi sa lăsați un CV la Serviciul Personal (sau cum se mai numește acum :) ) al ANM, in care sa specificați ca ați dori sa fiți angajat la o stație meteo de munte. Va doresc mult-mult succes :)!

  8. Stimata doamna,
    as avea si eu o intrebare de profan, daca se poate… sotul meu a facut cateva cursuri de meteorologie si imi spune, de fiecare data cand apare pe cer un avion care lasa o urma foarte lunga (in general in jurul orelor 16.00 in fiecare zi!), ca respectivul avion este un avion meteorologic. Iar „fumul” are ca scop sa le permita cercetatorilor de la sol sa estimeze directia si viteza vantului, precum si alte lucruri. Cand am spus si eu mai departe acest lucru, unele cunostinte s-au amuzat teribil, spunand ca nu se poate asa ceva si ca sunt avioane de pasageri. Avioanele meteo nu ar lasa urma (?!). Puteti sa-mi spuneti, va rog, care este de fapt realitatea?
    Multumesc anticipat!
    Iuliana

1 pingback on this post
Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress