Da vina pe efectul de canion

Iar te-ai sculat de dimineata buimacit si cu capul greu? Iti propusesei sa dormi ceva mai mult noaptea trecuta, doar ai o groaza de treaba azi la serviciu. Si, fir-ar sa fie, iar s-a gasit vecinul de la trei sa faca petrecere. Macar daca ar asculta rock in loc de manele…..Si acum doua nopti tot treaz ai stat pentru ca doamna Gigica nu l-a lasat pe domnul Puiu sa intre in apartament dupa o vizita a acestuia la crasma, iar el si-a exprimat nemultumirea in fata blocului de la unu pana la patru de dimineata.

Dar tu stai la zece…?!?! Cum de auzi totul ca si cum s-ar intampla la doi pasi de tine? Daca ma intrebi pe mine, voi da vina pe efectul de canion. Acesta este legat de existenta unor randuri de blocuri ce sunt aliniate de-a lungul unor strazi sau bulevarde (mai pe larg explicat aici).

Ti se pare normal ca sunetul sa isi piarda din intensitate rapid odata cu cresterea inaltimii, insa intr-un canion urban lucrurile nu stau chiar asa. Aici sunetul se „izbeste” de-o parte si de alta a peretilor canionului, ajungand „nealterat” pana la fereastra ta. Ii putem spune si reverberatia reflexiei sunetului, oricum efectul este acelasi.

Si daca doar vecinii ar fi problema… Dar tu nu dormi cu adevarat bine in nicio seara, pentru ca auzi continuu zumzaitul traficului. Cel mai bine simti prezenta autobuzelor si tramvaielor, deoarece acestea produc sunete de frecventa joasa ce „rezista” mai bine calatoriei pana la tine,  nefiind absorbite prea bine de materialele de constructie. Dar nici acceleratia si claxoanele soferilor de masini „mici” nu trec neobservate.

Nu-ti mai face atatea probleme, pentru ca se poate si mai rau. Mitica sta vizazi de noua cladire cu pereti de sticla si poate auzi totul mult mai bine, deoarece sticla reflecta sunetul mai usor. Si, in plus, aparatul de aer conditionat ii este pus pe aceeasi parte cu dormitorul, iar bazaitul acestuia se intoarce in apartamentul lui cu pas vioi. Asa ca nu-i de mirare ca e intotdeauna obosit.

Asa cum am citit eu intr-o revista azi dimineata (nu era Cancan, te asigur), zgomotul produs in canionul urban ne poate afecta atat fiziologic, cat si psihologic, influentandu-ne la nivelul activitatilor elementare precum somnul, odihna, studiul si comunicarea. Poate duce chiar la boli cardiovasculare si la schimbari ale comportamentului social. Din cate imi aduc aminte, i-au citat pe cei de la Organizatia Mondiala a Sanatatii.

Afirmatiile lor nu mi-au sunat prea bine asa ca am stat si m-am gandit un pic si cred ca am gasit o solutie atat pentru mine, cat si pentru tine. Trebuie sa ne mutam cu un etaj mai sus fata de acoperisul blocului de vizazi. Asa sunetul nu va avea de ce sa se loveasca si se va disipa in aer. Dar sa nu spui tuturor de ideea mea. Ce ne facem apoi daca toata lumea vrea sa stea la ultimele etaje?

Surse foto: www.flickr.com

http://ro.wikipedia.org/wiki/Times_Square

 

Pentru a fi la curent cu cele mai noi articole scrise de redactorii Greenly Magazine dar si de colaboratori, va invitam sa va abonati la newsletter-ul revistei noastre !

Despre autor
Absolventa a specializarii Stiinta Mediului si a masterului Evaluarea Integrata a Starii Mediului din cadrul Facultatii de Geografie (UB).
2 comentarii la acest articolScrie-l pe al tau!
  1. Ar fi o idee sa vad lumea pe blocuri de 10 etaje stand pe acoperisurile lor cu cortu’ din dotare….asa…numai “un pic” la aer curat. Oricum…dopurile de urechi ar fi o solutie…pasagera, ce-i drept. Si o alta solutie ar fi sa stam toti in case…ar fi mai simplu si mai comfortabil…dar…trebuie sa demolam blocurile? Solutii ar fi …am incredere in ingineri, arhitecti etc….am incredere si in vecini…ca poate se “autoeduca” si dau dovada pana la urma de bunul simt cuvenit ….si …happy end…

    • Imi place ca esti optimista si, mai mult glumind, prevezi un happy end al situatiei in care ne aflam, dar voi lasa umorul la o parte pentru o clipa. Canionul urban se poate observa „la tot pasul” intr-un Bucuresti marcat architectural de politicile urbane comuniste si abunadand de bulevarde marginite continuu de blocuri înalte, ce fac parte in special din vechile cartiere muncitoresti.
      Dintre solutiile pentru problemele cauzate de canioanele urbane as putea aminti marirea numarului si suprafetelor spatiilor verzi din interiorul lor si gestionarea adecvata a traficului de aici. Totusi, in Bucuresti, se observa tocmai inversul situatiei si anume: tendinta de diminuare a spatiilor verzi si cresterea numarului de autovehicule ce traverseaza orasul. Pe viitor, situatia idealizata ar presupune luarea in considerare a opiniei inginerilor, arhitectilor, specialistilor in planificare teritoriala si mediu, etc. in momentul in care sunt elaborate planurile urbanistice (generale, locale si de detaliu) si asa problema ar fi eliminata din start. Dar, as zice ca nu tocmai principiile ce stau la baza amenajarii teritoriale sunt cele ce primeaza in momentul in care se „construieste” in aceasta tara….
      Observ ca am lungit raspunsul, asa ca iti multumesc frumos pentru comentariu si sper ca ne vei citi in continuare.

Scrie aici comentariul tau

Te rugam sa-ti introduci numele!

Necesar!

Te rugam sa introduci o adresa de email valida!

Necesar!

Te rugam sa scrii mesajul!

Greenly Magazine © 2019 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress